De Dacia Spring blijft de goedkoopste elektrische auto - Back to Basics
Goedkoper én vrolijker
Met de Spring probeert Dacia de elektrische auto bereikbaarder te maken voor de grote massa. Dat lukte met het origineel aardig, maar met de grondig vernieuwde Dacia Spring trappen de Roemenen het stroompedaal compleet tegen de bodem. Na de facelift is de Dacia Spring namelijk een paar duizend euro voordeliger dan hij was. Maar wat heeft de goedkoopste nieuwe elektrische auto van Nederland allemaal te bieden?
Dacia Spring Electric 45 Expression - €18.950
Dacia vuurde de elektrische Spring in 2021 op de Nederlandse automarkt af. De in China geproduceerde en stiekem op een kleine Renault gebaseerde Dacia startte zijn Nederlandse verkoopavontuur met een vanafprijs van net geen 18 mille. Tot voor kort betaalde je echter al bijna €22.000 voor de instapper. Daarmee was het nog altijd de minst dure nieuwe elektrische auto die je in ons land kon kopen. In 2022 werd de Spring overladen met de nieuwe huisstijl van Dacia, maar begin dit jaar ging de auto écht onder het mes. En grondig ook. Hoewel er aan de aandrijflijnen niet werd gesleuteld, kreeg de Dacia Spring een compleet nieuwe snuit, een volledig nieuwe achterzijde en een zelfs tot op het kleinste paneeltje nieuw interieur. Bepaald niet gebruikelijk, maar toch realiteit: de sterk vernieuwde Dacia Spring is minder duur dan de versie van voor de facelift. Tijd om in te zoomen op wat de absolute instapversie van de goedkoopste EV van Nederland je te bieden heeft.
Sinds de facelift staat de Dacia Spring voor €18.950 in de orderboeken. Dat is maar liefst €2.800 minder dan voorheen! Voor dat geld krijg je net als eerder de Electric 45 geheten aandrijflijn. Hoewel die naam anders doet vermoeden is de instap-Spring niet 45 pk, maar 44 pk sterk. Het maximumkoppel is met 125 Nm ook onveranderd. Hij wringt 230 kilometer uit zijn 26,8 kWh accu. Haast moet je niet hebben: de 0-100-sprint duurt 19,1 seconden en doet daarmee denken aan die van auto's als de Daihatsu Move, al zit je in de Spring natuurlijk aanzienlijk sneller op snelheden van 50-60 km/h. De basismotor van de Spring valt sinds de facelift enkel te combineren met het 'tweede' uitrustingsniveau Expression. Voorheen was hij er ook als daaronder gepositioneerde Essential. Sinds de facelift betaal je dus niet alleen minder voor de instap-Spring, maar krijg je ook nog eens direct een hoger uitrustingsniveau, al is de Expression na de facelift niet per definitie beter uitgerust dan de vorige Essential. Dacia levert de Spring overigens ook als 65 Electric. Die is met 65 pk natuurlijk sterker en aanzienlijk rapper. Voorheen was deze hardware alleen in de duurdere Extreme-uitvoering te krijgen, maar sinds de facelift is hij er ook als Expression. Goed, terug naar de nieuwe instapper.
Dacia Spring: dit ziet er toch best gezellig uit?
Uitrusting
Aangezien de Dacia Spring standaard al als Expression in plaats van Essential is uitgevoerd én in die smaak zelfs goedkoper is, zou je verwachten dat je voor minder geld ook meer uitrusting krijgt. Dat is deels zo. De Dacia Spring heeft standaard namelijk gewoon cruisecontrol met snelheidsbegrenzer, parkeersensoren achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en zelfs een 7-inch in plaats van 3,5 inch metend digitaal instrumentarium. Toch is de nieuwe Expression niet op elk vlak rianter uitgerust dan de vorige Essential waar hij puur wat naam betreft boven zou moeten staan. Een eenvoudige airco en elektrisch bedienbare zijruiten voor zijn weliswaar standaard, maar achter moet je slingeren en ook de zijspiegels verstel je met de hand. Jammer? Een beetje. Voor de facelift waren elektrisch bedienbare zijspiegels en dito ruitjes achter namelijk zelfs op de Essential-uitvoering standaard. Veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist, vermoeidheidsdetectie en verkeersbordherkenning zitten er wel op.
Een uitgebreid infotainmentsysteem - dat net als een volwaardig reservewiel voorheen wél tot de uitrusting van de Expression behoorde - ontbreekt. Daar moet je voortaan voor bij de Extreme-uitvoering zijn. Die heeft immers een 10,1 inch groot scherm in de middenconsole. In de Expression krijg je het Dacia Media Control-systeem dat je middels je eigen smartphone bedient. Net als élke Spring staat de Expression op stalen wielen. De instapper met Electric 45-aandrijflijn heeft 14 inch grote wielen met zilvergrijze doppen met een speels ontwerp. De Spring Electric 65 staat op 15-inch stalen wielen met deels in het zwart uitgevoerde wieldeksels. Verder herken je de Expression aan de zwarte zijspiegelkappen. De Extreme heeft koperkleurige exemplaren én extra koperkleurige afwerking rondom.
Dit is de enige gratis lakkleur. Wielopties zijn er voor de basisversie niet.
Waar de enige visuele levensvreugde ín de Spring voorheen kwam in de vorm van wat pianolak, is de vernieuwde Spring een stuk gezelliger aangekleed. Kijk maar eens naar het dashboard. Dat oogt niet alleen een stuk volwassener dan het vorige interieur, maar het is ook een stuk blijer uitgevoerd. We zien naast zwart namelijk ook lichtgrijs kunststof en rond de ventilatieroosters is zelfs een rood (!) stuk kunststof geplaatst. Het multifunctionele stuurwiel is op zijn beurt aangekleed met zilverkleurige accenten. De stoelen zijn daarbij afgewerkt in twee kleuren textiel.
Eén nadeel heeft Dacia niet weggenomen. De Dacia Spring met Electric 45-aandrijflijn kan niet DC-laden. De Spring Electric 65 kan dit wel, al moet je voor die mogelijkheid bij zowel de Expression als Extreme bijbetalen.
Toch meer
Is bovenstaande standaarduitrusting je voor €18.750 toch niet genoeg? Dan kun je nog uit een handjevol opties kiezen zonder de overstap te hoeven maken naar een Spring Electric 65 in Extreme-uitvoering. Voor €250 levert Dacia een noodlaadkabel waarmee je de Spring ook via een huis-tuin-en-keukenstopcontact kunt opladen. Puur voor in noodgevallen, benadrukt Dacia. Wie behalve achter ook aan de voorzijde parkeerpiepers wil, kan deze voor een bescheiden €150 bijbestellen. Het genoemde 10,1 inch infotainmentsysteem dat standaard is op de Extreme-uitvoering is voor €800 ook in de instap-Spring te krijgen. Het maakt deel uit van het Park Techno dat ook nog eens een achteruitrijcamera en een extra usb-aansluiting naar de kleine EV brengt.
Voor €800 extra krijg je dit 10,1 inch infotainmentsysteem én een achteruitrijcamera. Op de Extreme overigens standaard.
De exterieurkleur Blanc Kaolin die je op de Spring op deze foto's ziet, is de enige gratis lakkleur. Wie €600 bijlegt, kan de Spring echter ook in Slate Blue, Rouge Brick, Gris Lightning (Travolta, kom er maar in), Beige Safari en Lichen Kaki krijgen.
Samenvattend? De vernieuwde Dacia Spring kost met €18.750 bijna €3.000 minder dan voorheen, maar biedt ondanks die flinke prijsdaling wél meer (maar ook minder) uitrusting dan voorheen. Daar komt ook nog eens bij dat de Spring een stuk aansprekender is verpakt en aangekleed. Zowel vanbinnen als vanbuiten.
PRIVATE LEASE Dacia Spring
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Spring Comfort+ (Orange p.) [ APPLE CARPLAY & ANDROID AUTO I CAMERA & N
- 2021
- 9.698 km

Dacia Spring Comfort Plus 27 kWh | LEDER | NAVI | AIRCO
- 2022
- 16.301 km

Dacia Spring Extreme 27 kWh | Airco | Android Auto | Parkeercamera | Incl. BOVAG Garantie | LED Dagrijverlichting |
- 2023
- 4.345 km