De Brabus E65 V8 en de E V12 7.3 S degradeerden de Mercedes W124 E60 AMG tot brave Benzen
Passen en meten
- AutoBild
- Achtergrond
Dus jij dacht dat de E60 AMG de dikste versie van de Mercedes W124 was. Nou, dan schat je de jongens Brabus uit Bottrop in het Roergebied toch niet goed in. Die gingen uiteraard nog weer een stapje verder. Bijvoorbeeld met deze Brabus E65! En die had nog een V8 ...de Brabus E V12 7.3 S deed het zelfs met een opgefokte V12.
Bij Mercedes-Benz hebben ze indertijd alles uit de kast gehaald om de W124 al maar sneller te maken. De 400E, de 500E, de E60 AMG: als slanke, brede en supersterke V8-versie werd het prestatieniveau van de W124 in het laatste deel van zijn loopbaan telkens naar een hoger niveau getild. De genoemde uitvoeringen beschikten over een vermogen van respectievelijk 279, 326 en 381 pk, de cilinderinhoud lag tussen de 4,2 en 6,0 liter. Meer luxe en sportiviteit wist de fabrikant uit Stuttgart niet uit de E-klasse te halen. En daar kwam Brabus in beeld. Op basis van de E500 bouwde de tuner de E65 V8. In de zomer van 1993 gaf Mercedes-Benz de modelreeks W124 een tweede facelift (‘Mopf 2’ in Mercedes-taal). Daarbij deden een afgeronde grille en witte knipperlichten hun intrede. Tegelijkertijd werd de ‘E’ in de modelaanduiding naar voren verplaatst en werd de W124 omgedoopt in de eerste E-klasse.
Brabus best nog ingetogen
Het is grappig om te zien hoe zelfs een getunede variant met opgeboorde V8 nog het ingetogen design van de basisuitvoering heeft. Deze auto is niet voorzien van buitenissige spoilers of andere gekkigheden. In plaats daarvan zorgt een setje 18-inch wielen met extra brede spaken voor een persoonlijke touch. Ook in andere opzichten heeft deze uitvoering goede manieren. Zo biedt het sportonderstel nog een heel acceptabel comfortniveau. Als je een blik door de gaten in de wielen werpt, zie je een rood Brabus-logo op de remzadels. We zeiden het al: deze Brabus is niet van het dik doen. Tenminste, niet met zijn uiterlijk.
6.409 cc
De cilinderinhoud is een heel ander verhaal, met een bizarre 6.409 cc. De atmosferische achtcilindermotor uit de motorreeks M119 veranderde niet qua karakter. Je moet hem nog altijd flink toeren laten draaien om het maximale vermogen van 450 pk te laten vrijkomen. Eerst ligt de motor nog licht nerveus te schudden bij stationair toerental, maar vervolgens vuurt hij de Brabus zoemend en zonder veel drama op de horizon af, desgewenst tot een snelheid van 285 kilometer per uur. Meer motorkracht is bijna niet mogelijk.
Bijna, want Brabus deed met hetzelfde model, het ongelooflijke! Ze maakten drie of vier (daar bestaat wat onduidelijkheid over) W124's met V12! Die leverde maar liefst 530 pk. In dit artikel van onze collega's van AutoBild lees je er meer over.
Technische gegevens Brabus E65 V8
Motor V8
Aantal kleppen/nokkenassen 32/4
Boring x slag g.o.
Cilinderinhoud 6.409 cc
Max. vermogen 331 kW/450 pk bij 5.900 tpm
Max. koppel 662 Nm bij 3.800 tpm
Aantal versnellingen 4, automaat
Aandrijving achterwielen
Remmen voor/achter schijven/schijven
Wielbasis 2,80 m
Afmetingen (l x b x h) 4,75 x 1,80 x 1,39 m
Gem. verbruik 16,5 l/100 km (1:6,1)
Tankinhoud 90 l
Leeggewicht 1.710 kg
Alle gegevens volgens fabrieksopgave