De BMW 3-serie E21 zie je niet vaak meer, zeker niet zo puur - In het Wild
318i met ervaring
Misschien is je al opgevallen dat de ooit alom vertegenwoordigde BMW 3-serie E36 al vrij schaars is geworden, om over de E30 nog maar te zwijgen. Nóg specialer is het om een E21 tegen te komen. Dit is bovendien een heerlijk pure uitvoering.
Je treft ze echt nog wel, die E36's en E30's, maar hun voorvader is tegenwoordig écht zeldzaam. Leuk om er weer eens eentje tegen te komen. Ondergetekende spotte dit exemplaar dinsdagavond zomaar tijdens een wandelingetje. De ietwat nonchalante wijze waarop hij zomaar tussen modern spul in een parkeervak staat, past goed bij het totaalplaatje, want deze BMW 318i hoef je niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken.
De tekenen van 43 jaar bestaan zijn, van voren tot achteren, niet te missen. Er is duidelijk aan gewerkt, maar de basis is nog behoorlijk origineel en puur. Eigenlijk juist heel charmant, want als je al zo'n oer-3-serie spot, is het tegenwoordig doorgaans een al flink opgeknapte. De huidige eigenaar heeft hoe dan ook een zwak voor zijn 318i, want de twee zijn al bijna twintig jaar onafscheidelijk. Reken maar dat hij er, ondanks de wat ruwe uiterlijke staat, goed voor zorgt.
De eerste 3-serie had grote schoenen te vullen als opvolger van de compactste Neue Klasse-modellen. Zeker met de 2002 gooide BMW hoge ogen. Vooral met de 320i en 323i bewees BMW dat het sportief rijden nog steeds heel goed met een praktisch jasje kon verenigen. Zo'n spektakelstuk hebben we met een 318i niet voor ons. Die was in zijn tijd met 105 pk vermogen al prima bedeeld, vooral dankzij het destijds nog behoorlijk nieuwe 'i-tje', dat aangaf dat het een injectiemotor betrof. Eerder was het nog simpelweg de 318 met carburateur, die de 100 pk net niet haalde. Overigens was er ook nog een 316 en kwam er in het bouwjaar van dit exemplaar zelfs nog de écht bescheiden 315 bij, als instapper.