De basisversie van de Hyundai Inster is geen straf – Back to Basics
Het nieuwe A-segment
Er is een nieuwe ‘onderklasse’ aan het ontstaan in autoland. De Hyundai Inster is een uitstekend voorbeeld van zo’n kleine EV en als het om uitrusting gaat, kunnen we de basisversie van dit model nergens op betrappen.
Hyundai Inster 42 kWh E-Motion, €24.295
‘Schokbrekers, achter; schokbrekers, voor’. Gelukkig: Hyundai laat ook de basisversie van de Inster niet als een op Het Kanaal gestrande roeiboot op en neer dansen. Waarom er zo expliciet melding wordt gemaakt van deze vitale onderdelen op de prijslijst van de Hyundai Inster, weten wij ook niet. Het zij de auto echter vergeven, want de uitrusting van het basismodel mag er wel degelijk zijn.
Eerst even echt ‘back to basics’. De Hyundai Inster is een compacte, maar wel vrij hoge hatchback met SUV-trekjes. Hij is altijd volledig elektrisch en 3,83 meter lang, mooi tussen een i10 en een i20 in. Hyundai levert hem met accupakketten van 42 en 49 kWh en dat zet de ‘knakenkoper’ meteen voor de belangrijkste keuze, want ook basisversie E-Motion is er met de grote accu. Andersom is er dan weer geen keuze: wie voor de kleine accu gaat, komt automatisch met een E-Motion thuis. De meerprijs voor 49 kWh is €1.700. Voor dat geld (in totaal wordt het dan €25.995) krijg je dan een rijbereik van 370 in plaats van 327 kilometer, een iets hoger snellaadvermogen en 115 in plaats van 97 pk motorvermogen. Geen gigantische verschillen, maar ook niet helemaal te verwaarlozen en daarom is die 49 kWh-versie een serieuze overweging waard.
Hyundai beknibbelt verder gelukkig niet significant op de aandrijflijn en dus kan ook de basis-Inster stelladen en met 11 kW opladen dankzij een driefasenlader. De bidirectionele V2L-lader is wel voorbehouden aan duurdere versies, maar met dat gemis is wel te leven.
Lekker compleet
Dan de eigenlijke uitrusting. Vaak betrappen we basisversies van kleinere, goedkopere auto’s in deze rubriek op één serieuze tekortkoming, waardoor kopers bijna gedwongen worden om een trede hoger op de prijsladder te gaan. Denk aan auto’s waarin het centrale scherm ontbreekt, of – wellicht nog erger – de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel. Goed nieuws: de Inster kunnen we nergens op zulke tekortkomingen betrappen. Een in hoogte verstelbare stoel zit er gewoon op, net als een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, vier elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een startknop en speakers in voor- én achterdeuren. Dat laatste is overigens zeker niet vanzelfsprekend: de basisversie van een Opel Frontera heeft alleen voorin luidsprekers, net als de instapversie van de veel duurdere Volkswagen ID3.
De Inster E-Motion gaat echter nog wat verder dan alleen de basics. Zo is er niet alleen airco, maar heeft de auto zelfs standaard automatische climatecontrol. Adaptieve cruisecontrol is ook present, inclusief stuurassistent Highway Driving Assist. Een Hyundai Inster is weliswaar duurder dan een Dacia Spring of Citroën ë-C3, maar krijgt dan ook gewoon standaard een 10,25-inch touchscreen mee. Met navigatie, en uiteraard Android Auto en Apple Carplay. Hulde!
Geen verschuifbare bank
Is er dan niets te zeuren? Jawel, maar niet over echt belangrijke zaken. Het stuurwiel is van plastic en hadden we graag in het leer gezien, maar dat is er pas vanaf de Pulse. Ook de middenarmsteun voorin ontbreekt, al is dat wellicht op te lossen met een accessoire. Dat wordt wat lastiger met de verschuifbare achterbank, die de Inster als E-Motion niet heeft. In alle gevallen is dit overigens een strikte vierzitter, met een in twee gelijke delen neerklapbare achterbankleuning.
Het interieur is ook elders minder fraai afgewerkt dan in duurdere versies. Ook als omstander pik je een E-Motion er zo uit. Deze versie heeft namelijk als enige geen lichtmetaal, maar 15-inch staal met bijna aandoenlijke, grotendeels dichte wieldopjes. De ronde koplampen verspreiden het warme licht van een halogeenlamp en hoewel dat ook voor de Pulse geldt, heeft de E-Motion als enige ledloze achterlichten. Nog zo’n klein, maar grappig verschil: de basisversie is de enige Inster met zijknipperlichten in het voorscherm, bij de andere versies zitten die in de buitenspiegels. Met die kleine wielen en zonder dakrails is dit trouwens ook meteen de zuinigste Inster, met een opgegeven verbruik van 14,3 kWh per 100 km. Altijd mooi meegenomen.
De basis-Inster is de enige met wieldoppen en de enige met zijknippers in het voorscherm.
De keuze van de auteur
De goede standaarduitrusting van de Inster betekent natuurlijk niet dat hij in basisvorm helemaal tegemoet komt aan de wensen van uw tot op het bot verwende scribent. Het ‘Winter Pack’ biedt serieuze meerwaarde met stoel- en stuurverwarming en een energiebesparende warmtepomp, maar is helaas pas een optie (van €995) vanaf de Pulse. Dat betekent dat we dan inclusief dat pakket over een auto van €28.290 praten. Ongefundeerde voorspelling: dit is hoe de gemiddelde Inster uitgevoerd zal zijn in Nederland, en vermoedelijk ook wat mijn keuze zou zijn als het budget zo ver zou reiken.
Dik 28 mille is echter ook fors meer dan wat een E-Motion kost, zeker procentueel. Daarom kies ik in de geest van ‘Back to Basics’ toch voor de basisversie. De stap naar de grotere accu zou ik wel maken, omdat dat praktische voordelen oplevert én goed nieuws is voor de restwaarde. Basiskleur ‘Unbleached Ivory’ is geen wit, maar een soort beige en staat eigenlijk best goed op de Inster. ‘Thomboy Khaki’ lonkt evengoed, maar €700 aan een kleur spenderen is op dit prijsniveau wel ingrijpend. Voor het overige zijn we snel klaar: losse opties zijn er simpelweg niet.
Ik ben fan van 'Tomboy Khaki', maar met de kleur en de grote accu praten we we over €26.690. Toch maar beige, dan?
Dit heeft de Hyundai Inster standaard
- Adaptieve cruisecontrol
- Automatische climatecontrol
- Startknop
- Elektrisch bedienbare ramen rondom
- Highway Driving Assist
- 10,25-inch touchscreen met navigatie, Android Auto, Apple Carplay
- Speakers voorin en achterin
- In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
- In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel
Dit missen we:
- Lichtmetaal
- Ledkoplampen
- Middenarmsteun voor
- Met leer bekleed stuurwiel
- Verschuifbare achterbank
- Regensensor
- Parkeersensoren
- Mogelijkheid tot 'Winter Pack'
PRIVATE LEASE Hyundai Inster
