De AutoWeekend Top 10: Rebadgen maar!

Aston Martin Cygnet
Pontiac LeMans Opel KadettVolkswagen TaroVolkswagen Apollo Ford OrionCadillac CateraSaab 9-2xRoewe 750 Rover 75Pontiac Firefly Suzuki SwiftLada LargusKia Pride
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: leuke, opvallende en gekke modellen die we eigenlijk van een ander merk kennen.

Merk/Model A

Merk/Model B

Toyota IQ

Aston Martin Cygnet

Opel Kadett

Pontiac Le Mans

Toyota Hi-Lux

Volkswagen Taro

Ford Orion

Volkswagen Apollo

Opel Omega

Cadillac Catera

Subaru Impreza

Saab 9-2X

Rover 75

Roewe 750

Suzuki Swift

Pontiac Firefly e.a.

Dacia MCV

Lada Largus

Mazda 121

Kia Pride

Rebadgen, een term die nogal eens gebruikt wordt in autoland. Wat moeten we ons hierbij voorstellen? Simpel gezegd wordt het embleem van merk A, vervangen door het merk van merk B. Misschien een beetje kort door de bocht, er gaat vast een hele stapel aan papierwerk aan vooraf. Vaak veranderen uiterlijke kenmerken een beetje waardoor de 'nieuwe modellen' opeens toch een beetje een eigen gezicht krijgen. Toch is dat niet altijd het geval, en dat leidt weleens tot vreemde creaties.

Omdat het aanbod aan modellen die onder meerdere vlaggen worden gevoerd natuurlijk gigantisch is hebben we een kleine selectie gemaakt van bijzondere, gekke of vreemde verschijningen van auto's in hun tweede gedaante. Het gebeurt de laatste jaren steeds vaker dat modellen gelijktijdig onder diverse namen op de markt verschijnen. Zeker General Motors brengt veel modellen per continent onder een andere vlag op de markt. In de lijst staan daar twee voorbeelden van (de Kadett/Le Mans en Omega/Catera) maar er zijn er veel meer te noemen. Wat te denken van de Chevrolet Volt en de Opel Ampera? Tegenwoordig zou ook iedere Lancia in deze lijst passen, maar helaas moeten we ons beperken. Daarom ook geen 107-Aygo-C1'tjes of Mii-Citigo-Up'jes in deze top tien, waarvan de volgorde trouwens volledig willekeurig is.

Dan de auto's die de selectie wel haalden. Het meest opvallend is natuurlijk de bizarre Cygnet van Aston Martin. Deze uiterst luxe kleine stadsauto is in feite niets meer dan een omgebouwde Toyota IQ. Aston Martin had een model nodig om de gemiddelde CO2-uitstoot van haar gamma te verlagen en greep de kleine Toyota bij de kladden. Gelukkig hebben ze wel de moeite gedaan om er een Aston-achtig neusje op te schroeven. Mooi, lelijk of schandalig: een gek ding is het zeker.

Direct daaronder de eerder genoemde Opel Kadett. In de Verenigde Staten ging de compacte Opel tussen 1987 en 1993 als Pontiac LeMans door het leven. Jawel, de LeMans was in de jaren daarvoor een fullsize Amerikaanse sloep... De Kadett is overigens in iets gewijzigde vorm nog een tijd door blijven leven als Deawoo Nexia.

Volkswagen heeft zich tweemaal in onze lijst weten te plaatsen met modellen waar de marketingafdeling overheen gelezen moet hebben. De Volkswagen Taro is één op één een Toyota Hi-Lux en met de Volkswagen Apollo hebben de Duitse heren een 'sportieve' Ford Orion proberen neer te zetten, maar het resultaat is een auto die eruit ziet alsof de eigenaar er zelf een VW-logo op geplakt heeft.

Wie bij het horen van 'Chinese auto's ' direct aan copy-paste gedrag denkt, kan zich vinden bij Roewe. Al is Roewe 750 dan een Rover 75, hier zijn wel alle juridische zaken keurig bij geregeld.

Een nog vaak geziene gast op de Nederlandse wegen is de Suzuki Swift. Vanaf 1988 op de markt en op technisch vlak erg lang ongewijzigd gebleven. Het wagentje dat niet stuk te krijgen lijkt is onder andere als Geo Metro, Pontiac Firefly en in Nederland vanaf 1996 ook als vierwielaangedreven Subaru Justy op de markt geweest.

Lada is misschien wel een van de bekendste voorbeelden van succesvol rebadgen. Vanaf de jaren-70 tot de jaren negentig bouwde het Russische merk de 2100-reeks, die eerst een exacte kopie was van de Fiat 124, en er later nog altijd duidelijk op gebaseerd was. Nu doen ze een soort gelijk truukje weer, en wel met de Largus. Een vlugge blik op het model en je ziet meteen dat je met een Dacia Logan MCV van doen hebt.

De kleine maar rotsvaste Mazda 121 sluit het lijstje af. Het kleintje kwam in 1986 op de markt maar keerde het in 1990 al snel de rug toe met de komst van 'het bolhoedje'. Het Koreaanse Kia heeft zijn versie van de 121, de Pride, nog tot 2000 op de markt weten te houden. Zelfs als vijfdeurs en station-uitvoering. The power to surprise..

Zoals gezegd is dit slechts een beperkte selectie uit vele voorbeelden, dus wie nog een leuke suggestie heeft kan die hieronder melden. Een van de meest recentere voorbeelden roepen we als aftrap zelf nog even: Seat Exeo. Iets met een Audi A4 van de vorige generatie? Nog een leuk weetje: de Peugeot 405 is nog tot dit jaar in Iran geproduceerd onder de vlag van Khodro, het Iraanse nationale automerk. Nu is dan écht de beurt aan jullie.

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.