De AutoWeekend top 10: Meest gesloopt

Volkswagen Golf IV GTI
Opel CorsaFord Escort CabrioOpel AstraVolkswagen PoloKlokje rond Peugeot 106 Accent 1.5DFiat Punto ClassicFord FiestaKlokje rond Peugeot 306 XN 1.4Klokje rond Renault Clio 1.5 dCi Initiale
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de auto's die het vaakst naar de sloop werden gebracht in 2012.

Afgelopen week meldden we al dat de gemiddelde leeftijd van sloopauto's steeds hoger wordt. Toch gaat er ook nog genoeg blik richting de eeuwige roestvelden. Vorig jaar was de Volkswagen Golf de meest gesloopte auto in Nederland. Van de populaire C-segmenter werden er maar liefst 13.020 permanent van de weg verwijderd. Daarmee is de Golf veruit de nummer één op deze lijst, maar gezien het aantal Golfjes dat er jaarlijks worden verkocht mag dat geen wonder heten. Op nummer twee vinden we de Opel Corsa, waarvan 9.429 exemplaren door de shredder werden gehaald. Daarmee is de B-segmenter van Opel twee plekken gestegen sinds vorig jaar. Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat de Ford Escort en Opel Astra een stuk minder vaak naar de sloop werden gebracht. Die auto's staan nu op de plekken drie en vier. Er werden er respectievelijk 7.850 en 7.358 van afgeschreven. De top vijf wordt gecompleteerd door Volkswagen nummer twee: de Polo, waarvan er 7.051 gedemonteerd werden.

De nummers zes tot en met tien zitten dicht bij elkaar. Op de zesde plek staat de Peugeot 106, goed voor 5.594 exemplaren. Plek zeven wordt gedeeld door de Fiat Punto en de Ford Fiesta, van beide modellen beleefden 5.577 exemplaren hun zwanenzang. Plek negen wordt ingenomen door de Peugeot 306, die 5.241 keer werd gesloopt en de top tien wordt afgesloten door de Renault Clio, waarvan 5.014 exemplaren hun laatste rit maakten.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.