De AutoWeekend Top 10: het grote geld

Volkswagen Polo GTI
BMW ActiveHybrid 5Audi A6 2.0 TDIOpel Insignia Sports Tourer BiturboRenault Mégane Estate GTPeugeot 208 1.4 VTi AllureDubbeltest Ford Focus Volvo V40Toyota Yaris 1.3 VVT-i DynamicMercedes-Benz S 250 CDI
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de omzet van automerken binnen onze landsgrenzen.
Omzet automerken (x 1 miljoen)
jan-sep 2011 jan-sep 2012 2012 vs 2011
Volkswagen 1.425 1.302 -8,6%
BMW 767 856 +11,6%
Audi 747 851 +14,0%
Opel 715 753 +5,5%
Renault 638 751 +17,8%
Peugeot 758 699 -7,8%
Ford 696 641 -7,9%
Toyota 549 579 +5,5%
Volvo 614 566 -7,8%
Mercedes 461 481 +4,1%

Verkoopaantallen zijn natuurlijk leuk, maar het is ook wel eens interessant om te zien in wat voor omzet al die aankopen nu resulteren. Volkswagen weet zijn eerste plek in de verkooplijsten te verzilveren en staat in de omzet-lijst met maar liefst 1.302 miljoen euro op dezelfde positie. Overigens is die eerste plek niet meer zo vanzelfsprekend als hij voorheen was, want naast een omzetdaling hebben de Duitsers ook last van Renault en Ford, die tegenwoordig erg goede zaken doen met hun Méganes en Focussen met lage bijtelling. Dat zien we terug in de omzet-lijst, de merken staan op respectievelijk plaats vijf en zeven.

BMW ziet dit jaar met een omzet van 856 miljoen euro een groter bedrag binnenkomen dan in dezelfde periode in 2011. De oorzaak van de nummer twee positie in deze lijst is duidelijk: de nieuwprijs van een BMW ligt doorgaans een stuk hoger dan die van een gemiddelde VW. Ook bij Audi zorgt de prijsstelling voor een lekker hoge omzet, en dit merk groeit nog iets sneller dan de grote concurrent.

Dan weer een merk dat het van de aantallen moet hebben: Opel staat zowel qua verkopen als qua omzet op de vierde plek deze periode. Renault en Peugeot wisselden in een jaar tijd van positie, de reden daarvoor noemden we al even. Met PSA gaat het sowieso niet zo goed de laatste tijd, en dat zien we ondanks de komst van de 208 ook in ons land terug. Ook de omzetdaling bij Volvo is opvallend gezien de komst van de belangrijke V40. Toyota's inkomsten stijgen licht, en dat geldt ook voor het derde premiummerk uit Duitsland: Mercedes Benz.

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.