De AutoWeekend Top 10: het grote geld
jan-sep 2011 | jan-sep 2012 | 2012 vs 2011 | |
Volkswagen | 1.425 | 1.302 | -8,6% |
BMW | 767 | 856 | +11,6% |
Audi | 747 | 851 | +14,0% |
Opel | 715 | 753 | +5,5% |
Renault | 638 | 751 | +17,8% |
Peugeot | 758 | 699 | -7,8% |
Ford | 696 | 641 | -7,9% |
Toyota | 549 | 579 | +5,5% |
Volvo | 614 | 566 | -7,8% |
Mercedes | 461 | 481 | +4,1% |
Verkoopaantallen zijn natuurlijk leuk, maar het is ook wel eens interessant om te zien in wat voor omzet al die aankopen nu resulteren. Volkswagen weet zijn eerste plek in de verkooplijsten te verzilveren en staat in de omzet-lijst met maar liefst 1.302 miljoen euro op dezelfde positie. Overigens is die eerste plek niet meer zo vanzelfsprekend als hij voorheen was, want naast een omzetdaling hebben de Duitsers ook last van Renault en Ford, die tegenwoordig erg goede zaken doen met hun Méganes en Focussen met lage bijtelling. Dat zien we terug in de omzet-lijst, de merken staan op respectievelijk plaats vijf en zeven.
BMW ziet dit jaar met een omzet van 856 miljoen euro een groter bedrag binnenkomen dan in dezelfde periode in 2011. De oorzaak van de nummer twee positie in deze lijst is duidelijk: de nieuwprijs van een BMW ligt doorgaans een stuk hoger dan die van een gemiddelde VW. Ook bij Audi zorgt de prijsstelling voor een lekker hoge omzet, en dit merk groeit nog iets sneller dan de grote concurrent.
Dan weer een merk dat het van de aantallen moet hebben: Opel staat zowel qua verkopen als qua omzet op de vierde plek deze periode. Renault en Peugeot wisselden in een jaar tijd van positie, de reden daarvoor noemden we al even. Met PSA gaat het sowieso niet zo goed de laatste tijd, en dat zien we ondanks de komst van de 208 ook in ons land terug. Ook de omzetdaling bij Volvo is opvallend gezien de komst van de belangrijke V40. Toyota's inkomsten stijgen licht, en dat geldt ook voor het derde premiummerk uit Duitsland: Mercedes Benz.