De AutoWeekend Top 10: Chevrolet
Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de Malibu hebben we een top 10 samengesteld van de gaafste en/of meest bijzondere Chevy's sinds 1960. Natuurlijk, voor dat jaartal zijn er ook meer dan genoeg fraaie modellen verschenen maar dan wordt een top 10 samenstellen nóg moeilijker… Onderstaande lijst is overigens geen ranglijst op basis van belangrijk- of bijzonderheid maar een volledig subjectieve weergave van de tien favoriete Chevrolets van de auteur.
1. De Camaro (1966). Chevrolets antwoord op de succesvolle Ford Mustang en samen met die auto en de Dodge Challenger het beroemdste pony/muscle car-trio uit de States. Zou bijna 'Panther' hebben geheten. Was verkrijgbaar met een zes-in-lijn (3,5 of 4,1 liter) of V8, variërend in grootte van 4,9 tot 7 liter. Design van de huidige Camaro is geïnspireerd op de eerste generatie.
2. De Malibu (1978). Zeker niet de meest bijzondere Chevrolet aller tijden maar wel een jarige job en daarom staat-ie in deze lijst. Pas in 1978 ging-ie écht als Malibu door het leven, daarvoor was het een modelvariant van de Chevelle. Was verkrijgbaar als sedan, coupé, stationwagon en cabriolet. Het huidige model is onderhuids gelijk aan de Opel Insignia.
3. De Corvair (1959). Mag officieel niet meedoen – de productie begon in 1959 - in deze lijst maar is te bijzonder om te negeren. Want: geen dikke V8 voorin maar een luchtgekoelde zescilinder boxer áchterin! Stond niet bekend om z'n geweldige wegligging, hetgeen door Ralph Nader in 1965 fijntjes werd beschreven in het boek 'Unsafe at any speed'.
4. De Suburban (1960). Een forse SUV mag natuurlijk niet ontbreken, hoewel die term destijds nog moest worden uitgevonden. De oorspronkelijke Suburban stamt uit de jaren dertig, wij vinden de jaren '60-modellen – lang leve de modeljaarwijzigingen - de mooiste. Je kon 'm ook laten ombouwen tot 15-zitter, de auto kreeg dan drie portieren aan de rechterkant.
5. De Vega (1970). In eerste instantie succesvol (werd Auto van het Jaar in de VS) kleintje met viercilindermotor. Ging echter al spoedig gebukt onder betrouwbaarheidsproblemen. Opmerkelijke naam was niet op vegetariërs gericht maar is de helderste ster in het Lyra-zonnestelsel. Was er als hatchback, sedan, stationwagon (shooting brake) en 'panel van'. Cosworth-versie met 112 pk was kort in productie.
6. De Caprice (1977). De allereerste Caprice dateert uit 1965 maar de vierkante derde generatie (1976-1989) is de bekendste, zeker in Europa, waar de stationwagon voor menigeen de laatste rit verzorgde. Was in vergelijking met z'n voorganger 'compact' geworden dankzij GM's downsize-plannen. Opgevolgd door 'the bubble', de laatste achterwielaangedreven 'body on frame' V8-sedan van GM.
7. De Corvette (1963). Mooiste van de zeven generaties Corvette en de eerste die de naam Stingray kreeg opgespeld. Kenmerkend, slank design met z'n gespleten achterruit (alleen het eerste modeljaar) en klapkoplampen. De onafhankelijke achterwielophanging werd in 1965 ook op de Corvair gemonteerd om diens slechte wegligging te verbeteren. Zij-uitlaten waren optioneel.
8. De Silverado (1999). Een pick-up mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. Chevrolet bouwt ze al sinds de jaren dertig, de eerste Silverado zag in 1999 het levenslicht. Was in 2004 de eerste 'hybride' personenauto van GM met start/stop-systeem en een elektromotor in de versnellingsbak. Ter nagedachtenis van Dale Earnhardt kwam er ook een 'Intimidator SS', gebouwd in beperkte (933 stuks) oplage.
9. De Volt (2010). Hoort vanwege z'n bijzondere techniek thuis in deze lijst met 'gas guzzlers', of je het nu leuk vind of niet. De Volt (ook wel bekend als Opel Ampera) was de eerste plug-inhybride van General Motors. Is vaak, net als andere 'groene' autofabrikanten, het mikpunt van conservatieve V8-liefhebbende Amerikanen. Na de VS is Nederland de grootste afzetmarkt voor de auto.
10. De Impala (1967). Tot slot en ter Volt-compensatie nog een full-size sportcoupé uit de jaren zestig, wat betreft de schrijver van dit verhaal is die van modeljaar 1967 de mooiste van allemaal met z'n 'coke bottle shape'. Vierde generatie Impala verkocht in 1965 meer dan een miljoen stuks in de VS, een aantal dat nooit overtroffen is. De tiende generatie Impala ging dit jaar in productie.
Een aantal modellen hebben bovenstaand lijstje helaas niet gehaald maar zijn toch het vermelden waard. Zoals de coupé-pickup El Camino, de HHR (het antwoord op mede-retrobroeder Chrysler PT Cruiser), de tweedeurssedan Bel Air uit 1962 of de futuristisch gestileerde MPV Lumina APV. De laatste foto (nummer 15) is van de allereerste Malibu, de reden om deze top 10 samen te stellen...