AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De 7 weetjes over de Honda Civic Type-R

60 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Vorige week zag je al dat we voor het eerst op pad gingen met de nieuwe Honda Civic Type-R. In de rij-impressie hebben we echter bij lange na nog niet alle weetjes en details over deze hete hatchback kunnen behandelen. Daarom duiken we in deze aflevering van De 7 nogmaals dieper in de materie. Heb je de rij-impressie op video gemist? Kijk hem hier op je gemak terug.

Lezersreacties (60)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Dr Who
Dr Who
  • 1
dikke bak, maar als jap fan vind ik m niet echt mooi. de s660 staat wel op mijn lijst en ik de uk rijden ze al.
ra mg2
ra mg2
  • 2
Nog een weetje: het is de enige auto waar de topsnelheid met spoiler hoger ligt dan zonder spoiler, dit was al zo bij de vorige versie dus ik veronderstel dat dit bij deze ook weer het geval is. Geweldig apparaat is het. En zuinig op de koop toe.
Johanw
Johanw
  • 3
@ RA MG2

het is ook de enigste auto in zijn klasse die negatieve lift heeft, de andere reduceren het slechts...30kg bij 200km/h

er zijn japanse haters hier die dus beweren dat de achterspoiler geen nut heeft, maar ook weer onzin dus.
Anoniem
Anoniem
  • 6
JohanW: er zijn hier helemaal geen Japan-haters, hooguit wat jaloezie op dit technische hoogstandje, dat moet je niet verwarren met haat.
ra mg2
ra mg2
  • 5
@ Johan I know I know, ik heb een FK2. Een fantastische auto, de nieuwe moet dus wel echt bijzonder goed zijn. Ik heb de nieuwe Civic Sport + 1,5 turbo voor dagelijks gebruik. Mijn beste 'gewone' auto tot nu toe zonder twijfel. Hij rijdt ontzettend verfijnd, stil, comfortabel, zeer stabiele wegligging en ongelooflijk zuinig. Na een maand is het verbruik gedaald tot 5,3 l/100 km, met airco aan. Voor 182 pk benzine is dat ronduit schitterend. Dus deze basis heeft gediend voor de Type R, dit moet echt iets bijzonders zijn. Over uiterlijk valt niet te discussiëren, dat is kwestie van smaak, maar ik vind de nieuwe Civic er geweldig uitzien. En dat voor een 64 jarige! Straks ga ik weer leuk toeren met de CTR, gewoon voor de pret. BTW die FK2 is ook bijzonder zuinig. 7,3l/100 km gemiddeld over de eerste 14.000 km is toch niet slecht hé.
Autonoom
Autonoom
  • 4
Heb er gister eentje (hard) voorbij zien komen. Was en ben zwaar onder de indruk.

In het echie mooier dan op de foto's.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Mooi merk. Wel wat marketing natuurlijk, maar vooral druk met het maken van goede auto's. Het blijft in mijn top 3. @RA MG2: Dat zijn indrukwekkende cijfers, zit daar ook stadsverkeer bij?
Anoniem
Anoniem
  • 3
Zo zeg, veel vermogen uit een 1500, zie filmpje.
Slordig hoor VWeek.
Johanw
Johanw
  • 4
@ RA MG2

ik zie het, een echte honda liefhebber ;-) ik moet nog in de nieuwe gaan rijden maar van wat ik zoal gelezen heb is het een bijna een D segment auto en dat vergeet men nog wel eens bij de prijzen.

ik heb zelf alle Civic Type R gehad, de voorgangers VTI'tjes ook, behalve de FK2 niet maar omdat de FK8 zo snel uitkwam komt deze hopelijk ook snel, geweldige wagens!! en zeker FK2 meer dan mooi verbruik voor zo een snelle wagen...
Johanw
Johanw
  • 3
@beloffski

ja dat zal het denk ik wel zijn ja....als autoliefhebber smul je van zulke techniek en dat in een hatchback die voor de normale burger nog bereikbaar zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ik vind dat Jaques 1970 iets belangrijks zegt. Zo'n auto moet je ook zien op snelheid, ik had precies hetzelfde met het vorige model. Hij kwam me voorbij, hij leek te zweven, ik was onder de indruk.
Svda
Svda
  • 1
Nog een weetje is dat hij het record niet op de ring heeft gereden in de productiemodus helaas en binnenkort een nieuwe ronde aankomt voor ze om het te bewijzen met een productiemodel
Anoniem
Anoniem
  • 4
Mannen, schitterend dit, ik ben danig onder de indruk. Nu nog een review van de Civic sedan en we zijn compleet. En waar is Lennie, ligt tie nog te ronken?
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ook wel fijn dat er nu eens verteld wordt wat we allemaal al wisten, dat dit een preproductie model was dat het record neerzette, maar dat de aanpassingen zodanig waren dat je kunt aannemen dat de standaardauto met dezelfde banden dezelfde tijd zou neerzetten. Daar hadden sommige mensen het nog wel eens moeilijk mee, maar nu is dat de wereld uit.
Anoniem
Anoniem
  • 4
"Der Civic bleibt der Geilste" , aldus Autibild. Ze hebben de CTR vergeleken met de Cupra. Qua rijplezier kozen ze voor de Civic, bovendien is ie groter maar lichter dan de Cupra! Bij elk nieuws van de CTR krijg ik altijd een warm gevoel van. Dat extravagante uiterlijk is niet voor niets, alle specs zijn afgeleid van de WTCC-civics!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik begrijp al die aandacht voor de type R niet zo goed.
Je ziet hem - begrijpelijkerwijs - nooit want als je toch een beetje om stijl geeft dan staat dit niet bovenaan je lijstje. De meeste mensen gaan liever wat anoniemer door het verkeer dan in een auto waarvan het net lijkt alsof drie vijftienjarige LTS'ers er hun tuning-opdracht op hebben losgelaten.
Anoniem
Anoniem
  • 1
PS. Technisch uiteraard petje af. Dat wil ik er ook bij zeggen ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 1
Hoppa! Turbo WB door de bocht met zijn onberispelijke smaak! :-)
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ach ja Turbo W heeft geen jongensdromen, gelijk volwassen geworden zeker.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Turbo W ga lekker op in de anonimiteit zou ik zeggen, middle-man. Voor de mensen die dit niet willen, maakt Honda gelukkig de nieuwe Civic.
IMMM
IMMM
  • 0
Techniek is inderdaad 1 ding...absoluut indrukwekkend... maar ik vind het gewoon echt niet mooi...maar verder niets dat lof
Anoniem
Anoniem
  • 0
Altijd fijn als een bandenfabrikant speciaal banden maakt voor een model. Dan weet je dat je in iedergeval een godsvermogen kwijt bent aan een nieuw setje banden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja jongens, niet zo happen, kan het niet mooier maken.
Ik denk dat als Honda het gewoon iets rustiger had aangepakt, deze auto veel meer werd verkocht! Dan staat er nog steeds een heel sportieve kar.
Ik snap dus niet waarom Honda in zijn eigen voet schiet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ra mg2. Mooi waarden,en dat met 182pk en 240nm. Hoe voelt de auto aan wb trekkracht vanuit een laag toerental?
Is hij standaard stug en denk je dat er voldoende comfort over is voor een beetje verlaging (ik ben net in de 50 dus dat kan nog wel).
Ik vind het een erg aparte auto maar hij mag nog wel een beetje mooier tussen de wielen leunen wat mij betreft.Veel plezier ermee.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Stoere bak.
Nu nog een paar dealers die over deze auto fatsoenlijk uitleg kunnen geven.
Remco Visbeen
Remco Visbeen
  • 0
M ottevanger: Gewoon shoppen voor een andere band. Op de FK2 zitten ook deze zogenaamd speciale Sportcontact 6 banden, ik vind het 3x niks. Bij mij zijn er Michelin Supersports onder gegaan toen de SC6jes al bij 8000km op waren en ik hoef echt die SC6 niet meer. Ontiegelijk fijnere band.
ra mg2
ra mg2
  • 1
@ Roy Scott. Tijdje geleden heb ik hier een eerste review neergepend; dat helpt je zeker op weg.
Kenju
Kenju
  • 0
@Turbo WB.: Ik denk dat maar weinig mensen zo veel uit zullen geven aan een Civic. Dus dan kun je je maar beter richten op de mensen die zero fucks geven en dit juist mooi vinden.

Overigens is het natuurlijk niet zo dat auto's als de Lancer Evolution en Impreza GT Turbo (al dan geen STi) een anoniem uiterlijk hadden.

Ik neem aan dat Honda ook wel marktonderzoek heeft gedaan. Verder is dat uiterlijk ook gewoon functioneel, als het om de aero gaat.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Dat het een preproductiemodel was zonder achterbank en andere interieurdelen in ruil voor een rolkooi heeft Honda altijd al aangegeven, maar enkelen hier ontkenden dat bij hoog en laag. Dat is hopelijk voor hen nu wel een gegeven dat ze aannemen. Of de specs verder precies overeenkomen met het produktiemodel is dus niet te controleren. Dus laat ze het maar herhalen van een produktieauto.

Wat ik wel grappig vind is dat de banden van Continental zijn, voor Nederland geimporteerd door Pon. Maar ik lees dat de eerste 'oplossing' daarvoor al gevonden is.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bimmert, ik heb dat nooit gezien dat mensen dat ontkenden. Doorgaans weten Honda liefhebbers precies waar ze het over hebben. Ik denk zelf dat de produktieauto nog een fractie sneller gaat. Meestal zijn de fouten daaruit gehaald.
Johanw
Johanw
  • 0
@ bimmert

ben je nu serieus?

ik en vele vertelden hier meermaals dat de achterbank eruit was etc, dat de rolkooi geen versteviging was van het chassis maar puur als veiligheid voor de bestuurder.

echt jij liegt hier zoveel om mensen onderuit te halen, dat het begin op te vallen en niet alleen door mij.

laatst zat je ook al te verklaren dat er allemaal nutteloze onderdelen op zitten en noemde je de achterspoiler als voorbeeld, jammer voor jou is het tegendeel waar en is het de enige auto in zijn klasse die negatieve lift geeft, ofwel echt downforce ipv het slechts reduceren.

je bent een beetje een clown aan het worden....
Bimmert
Bimmert
  • 1
Ah, de immer innemende JohanW is weer zijn beste kant aan het laten zien. Johanw, je moet echt beter lezen. Ik citeerde die Doug DeMuro, en gaf er zelfs een link van het filmpje met de Type R bij. Het waren dus niet mijn woorden, ik vond en vind die spoilers enkel erg lelijk.

Jij bent degene die bij hoog en laag beweert dat het een productiemodel is. Dus het verwijt omtrent liegen kan je beter aan jezelf maken.
Johanw
Johanw
  • 1
@ bimmert

dit zei jij letterlijk:

Remco Visbeen,
je verheft een mening tot een feit. Dit is in jouw ogen misschien een dijk van een auto, ik vind het een lelijke auto met onzinnige designfeatures (blinde parkeersensoren, loze buttons in het interieur, lijnen die bij de wielkasten ophouden, ondeugdelijk spoiler die meer voor de show is).
Dat is snel is, is onmiskenbaar. Maar welke auto met zoveel pk's is dat niet

- een ondeugdelijke spoiler volgens jou die meer voor de show is...

verklaar je dan eens waarom dit de enige auto is in het gehele segment die negatieve lift weet te creeeren?

- verder is het pre-productie model omdat deze rondrijdt met 00000 als nummer, waarvan er tegelijkertijd nog vele van rondrijden als demo autos, dit terwijl de productie al draaide....

een dingen weten wij nu ook zeker, als de Type R met van die semislicks zou rondrijden als de Clubsport dan gaat men onder de 7.40....

ach ja jaloezie zit diep bij je zie ik....
Bimmert
Bimmert
  • 0
Johanw,
natuurlijk is die spoiler sowieso meer voor de show, dat lijkt me geen punt van discussie. Natuurlijk zal ie wel iets doen, moest er nog bijkomen. Kijk naar de spoiler van de clubsport, die is bescheidener en levert ook genoeg downforce. En dus nee, de Type R is natuurlijk niet de enige auto met downforce of negatieve lift!
Verder had de Clubsport dezelfde banden tijdens diens recordpoging als de Type R...

Verder moet je Honda dan maar melden dat ze het verkeerd hebben en dat het geen preproduktie is... gaap.
Johanw
Johanw
  • 0
@ bimmert

sjonge sjonge wat laat jij je kennen zeg....die spoiler zal wel iets doen?!

wat dacht je van 30kg druk bij 200km/h dus ga maar na wat dit doet bij 272 km/h....

en nee de clubsport die reduceert dit enkel. maar de Type R is de enige auto in zijn segment die negatieve lift geeft, dus meer druk op de achterkant en plakt daarmee juist op de weg.

kijk eens naar die filmpjes van journalisten die 270km/h op de autobahn rijden en allemaal zeggen wat een stabiliteit dat geeft en gemak dit gedaan wordt. en daar is juist de techniek die dat doet.

en jawel, de Type R is dus wel de enige met negatieve lift...jij weet het verschil klaarblijkelijk niet tussen reduceren of negatieve lift, dus plakken aan de weg (kijk eens naar F1 een keer misschien steek je er wat van op ;-))

en nee de Type R stond niet op semislicks dat maak jij er van....

nogmaals je bent een clown die zich vast lult...
Bimmert
Bimmert
  • 0
Johanw,
als je dan toch Honda mailt over dat wel/ niet productieauto, doe ik even een berichtje aan VW dat ze de Clubsport GTI volgende keer downforce moeten meegeven....
Johanw
Johanw
  • 1
@ bimmert

doe wat je niet laten kan, maar volgende keer denk wat beter na om een merk naar beneden te halen met onzin want iedereen leest hier dat je onzin loopt te verkondigen.

prima als je zegt dat iets niet werkt en voor de sier erop zit, maar als dat regelrechte onzin is dan is dat echt triest...

nogmaals, een clubsport levert zeker downforce...maar geen negatieve lift.

als je dat niet snapt is dat ook prima, maar geef dat dat gewoon aan...

kijk er zijn mensen die houden van techniek en je hebt mensen die snapper de ballen van.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Johanw,
voor wat betreft die spoiler heb ik hierboven toch duidelijk aangegeven wat ik daarover zei en hoe ik dat bedoelde. Die is zeker voor een deel show. Niet mee eens? Ook prima.

Downforce en negatieve lift zijn inwisselbare begrippen in dit verband. Niet in de luchtvaart maar we hebben het over auto's. Zeggen dat de Clubsport wel downforce heeft en geen negatieve lift is onzinnig.
Johanw
Johanw
  • 1
@ bimmert

het gaat er hier niet om of deze ook voor de show is....denk dat als je dit aan honda vraagt dat ze puur zeggen dat alles erop zit met een reden, dat is wat men ook aangeeft in de pers. wat ik er zelf verder van vindt dat doet er niet toe...

alle snelle hatchbacks, ook die van VAG, renault etc, hebben downforce enkel die reduceren de lift, waar de Type R een negatieve lift heeft....

een F1 auto bijvoorbeeld zou daardoor bijvoorbeeld bij een bepaalde snelheid op zijn kop kunnen rijden.

De energie van de luchtstroom drukt de auto zo hard op het asfalt dat je harder door bochten kan...nadeel is dat je op lange rechte stukken inleverrt op topsnelheid...maar het samenspel van de type R met andere (zoals jij noemt onzinnige sierstukken) dat deze nog 272km/h rijdt en zeer stabiel.

ach ja....
Johanw
Johanw
  • 1
@ bimmer

lees dit eens, daar legt men alles uit over de aeropackage van de Type R en dat het zo knap is wat men heeft gedaan...

" All this results in the Type R being the only car in its class which actually generates negative lift"

https://www.carthrottle.com/post/6-fascinating-technical-facts-about-the-new-honda-civic-type-r/
ra mg2
ra mg2
  • 0
@ Bimmert. Je hebt het toch mis hoor. Even een voorbeeld. Alle auto's zonder aërodynamische hulpmiddelen worden lichter naarmate de snelheid toeneemt. Stel een auto weegt 1300 kg, aan 200 km/uur zal hij bvb nog 900 kg wegen. Frontlip, vlakke bodem, achterspoiler etc geeft downforce, bvb 300 kg aan 200 km/uur. 900 kg plus 300 kg is 1200 kg, nog steeds minder dan het stilstaande gewicht van 1300 kg.
Echter negatieve lift wil zeggen dat de auto zwaarder wordt naarmate de snelheid toeneemt. Zo heeft de Civic bij 200 km/uur 30 kg negatieve lift. Dat wil zeggen dat op dat moment de auto 30 kg meer weegt dan stilstaand, dus in het vb 1300 plus 30 kg. Dit hoger virtueel gewicht verbetert de wegligging uiteraard maar remt terzelfdertijd ook af. De fabrikant moet dus op zoek naar de ideale stroomlijnafstellingen. Zoals ik al aangaf is de Type R de enige produktieauto die met achterspoiler sneller gaat dan zonder ondanks dat hij virtueel 30 kg meer weegt.
ra mg2
ra mg2
  • 1
Als de negatieve lift te hoog is kleeft hij weliswaar beter aan het asfalt maar het hogere virtuele gewicht vermindert dan weer de topsnelheid. Dus hier heeft Honda dus een perfect compromis gevonden. Dat is één van de redenen waarom de ontwikkeling van de FK2 zolang geduurd heeft. Honda is één van de weinige fabrikanten die een eigen windtunnel hebben en maar liefst drie testcircuits. Zo kunnen ze fijnslijpen. Honda's auto's behoren tot de categorie met de laagste luchtweerstand op de markt.
Johanw
Johanw
  • 1
@ RA MG2

dank voor deze mooie toevoeging.... ;-)

ja als je van techniek houdt en dat is neem ik aan elke autoliefhebber, dan kan je zo een staaltje techniek dat ze dit voor elkaar krijgen altijd waarderen...

daarom is het zo jammer dat mensen hier het lopen afkraken als tierelantijntjes, macdonalds indruk maken etc...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat zijn dit voor reacties? Is dit een petjes ruzie?
Bimmert
Bimmert
  • 0
RA MG2,
dank voor je moeite maar dat is me vrijwel allemaal bekend.
Negatieve lift is een kracht naar beneden. Die wordt ook wel downforce genoemd. Dat is toch geen punt van discussie mag ik hopen.
Johanw
Johanw
  • 0
@ bimmert

de term lift wordt gebruikt omdat een positieve kracht is, het lift het voertuig omhoog van het asfalt...

de term downforce wordt gehanteerd zodra er een negatieve kracht is, ofwel het voertuig op het asfalt te drukken.

Alle andere hatchbacks reduceren de positieve lift, maar dat is geen negatieve lift en eigenlijk dus ook geen downforce...er is geen negatieve kracht...enkel de positieve lift wordt verminderd.

waarom denk je dat autojournalisten dan ook zeggen dat de Type R de enige auto is in zijn segment met een negatieve lift....

of er moet een geleerde wetenschapper zijn die mij ook verbeterd want ook ik kan het fout hebben maar dan net zo goed als alle auto technici...
Bimmert
Bimmert
  • 0
Johanw,
het eerste gedeelte van je post klopt, maar het is niet waar dat alle andere hatchbacks enkel lift reduceren. De Golf GTI Clubsport doet meer, die creëert namelijk ook negatieve lift oftewel downforce, die auto wordt op hogere snelheid dus ook 'zwaarder'. De vorige Type R deed dat trouwens ook al.

De nieuwe type R is echt niet de enige auto in zijn segment met negatieve lift. Niet alles wat autojournalisten op internet zeggen klopt.
Johanw
Johanw
  • 0
@ bimmert

het gaat erom dat er overall negative lift is en dat is ongewoonlijk en in deze klasse uniek.

dat de Clubsport ook downforce heeft zal zeker, maar niet overall zoals bij de Type R het geval is...dat is juist het knappe eraan, dat heeft met meer te maken dan enkel de achterspoiler uiteraard.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Johanw,
bij zowel de Golf als de Type R zijn de hele setup, spoilers, skirts, afstroming van lucht bij de wielkasten en bodemplaat etc zodanig ontworpen dat er minimale lift optreedt en natuurlijk gaat dat verder dan enkel de achterspoiler. Honda claimt dat zelfs die opwaartse lift nul is, en noemt dat overall negative lift. VW claimt daar niets over. Maar beide auto's genereren netto downforce/ negatieve lift. De Type R is dus niet de enige auto die negatieve lift produceert. Ben je dat dan nu wel met me eens?

Dan zei je nog wat over de banden. Honda zegt over de af fabriek geleverde Continentals dat ze vergelijkbaar zijn met de Michelin Pilot Cup S, de semi- slicks die ook onder de Clubsport liggen, ook tijdens diens record. Honda UK heeft echter bevestigd dat de record- Type R op Michelins ook op Pilot Sport Cup 2S reed tijdens de recordronde. Hier te lezen: https://www.carthrottle.com/post/the-honda-civic-type-r-has-blitzed-the-fwd-ring-record-with-a-743-lap/
Johanw
Johanw
  • 1
@ bimmert

ik ben het met je eens dat wij het oneens met elkaar zijn....

en blij dat jij weer wat hebt opgestoken qua kennis ;-)
Johanw
Johanw
  • 1
even een vraag je aan je bimmert omdat jij met Carthrottle komt als bewijs dat Honda met dezelfde banden rijdt...

als dat objectief blad is, dan klopt het ook dat honda de enige in zijn klasse is met negatieve lift, want dat kan je hier lezen:

https://www.carthrottle.com/post/6-fascinating-technical-facts-about-the-new-honda-civic-type-r/

All this results in the Type R being the only car in its class which actually generates negative lift. And after driving it around the tricky Slovakiaring while trying to retain bowel control during the car’s international launch, I can tell you it feels very stable in high-speed corners.

zo blijven we bezig

een ding is zeker, het benoemen van tierelantijntjes op de auto zonder enig effect is gewoon onzin van je.
Dre40
Dre40
  • 0
Bimmer, JohanW, ik denk dat jullie verschillende definities hanteren. Beide auto's genereren to te lezen downforce (en dat is inderdaad negatieve lift) door de spoilers. VW claimt echter niks over de totale lit van de auto, en bij Honda wel. Je zou kunnen spreken over netto negatieve lift bij de Honda. In andere woorden: de Honda wordt met 30kg naar beneden geduwd bij 200km/u. Van de Golf weten we dat dus niet.
Bofkont
Bofkont
  • 0
Mijn hemel deze drol op wielen weer, wat is hij lelijk.
Technisch een hoogstandje, maar pffff het oog wil ook wat hoor.
Dre40
Dre40
  • 0
@ Bimmert: ik dacht juist dat VW dat niet claimde. Anyway: echte downforce voor een hothatch is natuurlijk behoorlijk zeldzaam.