Datsun goed voor hoge winstmarges
Dat blijkt uit berichtgeving van Autonews, dat gesproken heeft met Vincent Cobee, het hoofd van Datsun. Het herboren Japanse merk is puur en alleen als no-nonsense divisie in de markt gezet, en moet voor winstmarges zorgen van tussen de 4 en 7 procent. 'Uiteraard hangt het af van de markt waarop de auto's worden aangeboden,' voegt Cobee er aan toe.
Datsun is na zo'n dertig jaar nieuw leven in geblazen en zal z'n auto's voor prijzen van rond de 5.000 euro gaan verkopen. Reguliere no-nonsense modellen in opkomende markten zouden goed zijn voor winstmarges van zo'n 2 tot 3 procent. Datsun heeft inmiddels al twee modellen uit de doeken gedaan, de Go en de Go+. Die eerste is een relatief eenvoudige hatchback die in juli in India in de showrooms verschijnt. De GO+ is z'n grotere broer, en gaat door het leven als een compacte MPV met drie zitrijen.
Carlos Ghosn heeft als doel om de gemiddelde winstmarge binnen z'n concern te doen stijgen tot 8 procent in 2017. Vorig jaar bleef dat percentage op 5,4 procent steken. In India, Indonesië en Rusland moeten de komende drie jaar 400.000 Datsuns worden verkocht. Over de beoogde Zuid-Afrikaanse verkopen zijn geen doelstellingen bekend.