Datsun blijkt moeilijk te verkopen
Carlos Ghosn, de CEO van Renault-Nissan, had het voornemen om de gemiddelde winstmarges van auto's binnen het concern te laten stijgen. Ook zou het wereldwijde marktaandeel van Renault-Nissan, waar ook Datsun en een deel van Lada toe behoren, in 2017 tot 8 procent gestegen moeten zijn.
Met name Datsun zou in India, Indonesië en Rusland voor een forse stijging van de verkoopcijfers moeten gaan zorgen. Helaas voor Ghosn is Datsun nog niet het succes gebleken waarop gehoopt werd. De afgelopen drie maanden zijn de verkoopcijfers alleen maar teruggelopen en in India koopt men zelfs minder Datsuns dan Tata's Nano.
De Nano is hierbij een interessant gegeven. De relatieve flop van het minuscule stadsrakkertje is gedeeltelijk veroorzaakt door de manier waarop hij in de markt is gezet. Tata heeft altijd benadrukt dat de Nano 'de goedkoopste' is en ook Datsun blies hoog van de toren over de lage aanschafprijs van z'n modellen. Dat lijkt niet te zijn waar de consument op zit te wachten. Volgens de analisten van Automotive Advisors in New Delhi - die met Reuters hebben gesproken - is en blijft de auto een statusobject, en wil men ook in India niet in een ultieme prijspakker gezien worden.