AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Daimler neemt belang in navigatie start-up
Biljoenen vierkantjes
13
Daimler heeft een belang genomen van circa 10 procent in de Britse navigatie start-up What3words. Dat bedrijf heeft een uniek adressensysteem ontwikkeld voor auto's die met het internet zijn verbonden. Het Duitse autoconcern wil daar graag gebruik van maken.
In het systeem van What3words is de wereld verdeeld in 57 biljoen vierkanten van 3 bij 3 meter. Die hebben allemaal een bepaalde adressencode gekregen die bestaan uit drie woorden. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijker om naar een plek te navigeren zonder straatnaam. Het systeem zal dit jaar al worden verwerkt in nieuwe modellen van Mercedes-Benz.
Hoeveel geld er met het belang is gemoeid, is niet naar buiten gebracht. Daimler werkte eerder al samen met de start-up. Die samenwerking zal naar eigen zeggen intensiever worden, nu is ingetekend op een financieringsronde van What3words.
Lees ook
Test: Nissan Micra (2025) – Copy paste Renault 5?
Nieuws
‘Kale’ Tesla Cybertruck RWD is alweer geschrapt
Nieuws
20 verschillende modellen: deze Stellantis-auto’s zijn er met ‘Hybrid 145’-aandrijflijn
Nieuws
Grote verschillen tussen merken in tevredenheid over werkelijke actieradius vs WLTP
Nieuws