Daimler met Volvo in zee voor waterstoftechnologie
Waterstoftrucks en -bussen
Daimler Truck en de Volvo Group hebben dinsdag een intentieverklaring voor een nieuw te vormen joint venture naar buiten gebracht. Dit samenwerkingsverband moet de ontwikkeling en toepassing van waterstoftechnologie voor vrachtwagens gaan realiseren.
Daimler Truck, bekend van de vrachtwagens van Mercedes-Benz, brengt al zijn huidige activiteiten op het gebied van waterstof en de ontwikkeling van brandstofcellen in de nieuw te vormen joint venture onder. De Volvo Group, niet te verwarren met de Volvo Car Corporation, koopt zich voor 600 miljoen euro in en verwerft daarmee een aandeel van 50 procent. De joint venture moet in het derde kwartaal van dit jaar worden bekrachtigd en voor het einde van 2020 helemaal rond zijn. "Deze samenwerking met de Volvo Group is een mijlpaal in het op de weg krijgen van vrachtwagens en bussen met een brandstofcel aan boord", aldus Martin Daum, bestuursvoorzitter van Daimler Truck.
In een brandstofcel wordt de chemische energie van waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit waarmee elektromotoren worden aangedreven. Waterstof is in beginsel een groene brandstof, bijvoorbeeld wanneer er groene stroom wordt gebruikt om water in waterstof om te zetten. Daarnaast kan waterstof verkregen worden door stoomreforming, waarbij aardgas wordt samengevoegd met stoom. Dit is het zogeheten blauwe waterstof, omdat er fossiele brandstoffen nodig zijn en er dus CO2 vrijkomt bij de productie. Doordat dit wordt afgevangen en opgeslagen, is blauwe waterstof iets duurzamer dan grijze waterstof, waarbij de CO2 niet wordt opgeslagen.