Curieuze Configuratie: Mercedes-Benz S-klasse

Bakken geld, centimeters te kort

Mercedes S 500
Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500 Mercedes S 500
Duur is een S-klasse per definitie. Luxueus eveneens. Dat je met een 'reguliere' S-klasse ook prima een Maybach-versie overstijgen kunt, bewijzen we vandaag.

Basisprijs Mercedes-Benz S500: 133.699 euro
Onze configuratie: 203.994 euro

Stel je de volgende situatie voor. Je hebt genoeg geld om je muur mee te behangen en bent verliefd geworden op de magische putdeksels waarop Mercedes de Maybach-versie van de S-klasse mee heeft geschoeid. Helaas, in je garage kun je de 5,45 meter lange en 171.000 euro kostende Maybach S 500 niet kwijt zonder de opbergkasten uit je autohotel te moeten trekken.

Wat doe je dan? Precies, je bestelt de kortste S-klasse die je kopen kunt en overgiet je Duitse limousine met alle weelde die op de optielijsten te vinden is. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Kunnen we de Maybach in prijs overtreffen?

We kiezen de 5,12 meter lange 'korte' S 500, een bepaald niet karig aangeklede verschijning met een basisprijs van 133.699 euro. Sierdelenpakket Exclusief a 835 euro? Uiteraard. De AMG Line en AMG Line Plus opsmuk laten we voor wat het is, we willen tenslotte stijlvol voor de dag komen. De lijst met pakketten is overweldigend. Vinkjes zetten we bij het Chauffeur Pakket, Zonweringspakket - als iets in de buurt komt bij gordijnen willen we het hebben - en ook de paketten Keyless Go, Rijassistentie Plus, Air Balance en Exclusief ontkomen niet aan onze graaiende handen. In die laatste bundel zit onder andere een Panorama-dak. Hoe opulenter, hoe groter de tevredenheid.

De factuur geeft inmiddels een prijs aan van 154.009 euro. Maar we zijn er nog niet. We willen de adaptieve grootlichtassistent en voor meer nóg meer comfort - ook achterin - bestellen we het Pre-Safe pakket achter, entertainmentschermen voor de kinderen en sierdelen in wortelnotenhout. Een paar vinkjes later - we worden verleid door het Burmester audiosysteem - staat de teller op 174.419 euro. Missie geslaagd? Zo lijkt het, maar er is meer.

Wat te denken van digitale tv (niet in combinatie met voorruitverwarming), een head-updisplay, een standkachel, 360-view, een garagedeuropener in de binnenspiegel, een koelvak in de armleuning achter, automatische airco achter, stoelverarming 'plus', en een hele berg digitale infotainment? We tikken met het aanvinken van de Nachtzichtassistent door de 200.000 euro grens.

Onze robijnzwarte S-klasse wordt niet op de duurste wielen geparkeerd, puur om het feit dat we deze multispaaks exemplaren het fraaist vinden. Accessoires als een opgeplakte achterspoiler, AMG-naafdoppen en verchroomde portiergrepen laten we voor wat ze zijn. De nineties liggen immers ver achter ons. We komen uit op 203.994 euro. Een enorme sloot geld, maar wel de meest opulente korte S-klasse die je kopen kunt. De garagedeur kan in ieder geval omlaag.

Denk je dat je een nóg weelderige S-klasse uit je mouw kunt toveren? Dit is de plek om het uit te proberen!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (106)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.