Crossfire gaat in productie!

Crossfire gaat in productie!
Bij de presentatie van de Crossfire concept car in Detroit, was meteen duidelijk dat het publiek dit soort auto's beslist ziet zitten. De positieve reacties tijdens de Amerikaanse autoshows hebben ertoe geleid dat DaimlerChrysler ja heeft gezegd op de vraag of de Crossfire in productie gaat.

Bij de presentatie van de Crossfire concept car in Detroit, was meteen duidelijk dat het publiek dit soort auto's beslist ziet zitten. De positieve reacties tijdens de Amerikaanse autotentoonstellingen hebben ertoe geleid dat DaimlerChrysler 'ja' heeft gezegd op de vraag op de Crossfire in productie gaat.

Chrysler zette in januari zijn Crossfire concept car in de schijnwerpers van de autotentoonstelling van Detroit. Een paar weken eerder werd speciaal voor ons deze fraaie coupé in Californië al klaar gezet voor een nadere inspectie. Waarmee AutoWeek meteen de Europese primeur binnenhaalde (zie AW no.2/2001).
Het bleef toen niet bij kijken alleen, want we klommen ook achter het stuur om de atmosfeer in de cockpit te ondergaan en te luisteren naar het potente motorgeluid van dit fraaie prototype.

De Crossfire is tamelijk compact van afmetingen. Hij heeft een wielbasis van 2,61 m, maar dat is altijd nog 19 cm langer dan die van de Audi TT. De Amerikaanse sportcoupé kan best worden beschouwd als een direct antwoord op die Duitser.
Van achteren gezien herinnert de Crossfire je aan auto's uit de jaren '60, met zijn brede achterschermen en het dak dat laag naar de achterbumper toe in een V-vorm eindigt. En niet te vergeten de spine, de ruggengraat, die over het dak en achterruit loopt en die naar voren toe wordt 'verlengd' door de rechtopstaande ruitenwisser en de vouw in de motorkap.
De Crossfire is gebouwd op een aluminium spaceframe; de carrosserie gemaakt uit één stuk van koolstofvezel.
Onder de motorkap van de concept car huist een 2,7-liter V6 met supercharger, goed voor een vermogen van 275 pk en een maximum koppel van 365 Nm. Via een handgeschakelde vijfbak wordt het vermogen naar de achterwielen overgebracht.
We weten nu nog niet welke motor de productie-Crossfire zal gaan aandrijven, evenmin is bekend op welke punten de carrosserie van de concept car nog veranderd zal worden voordat hij op de weg kan komen. Dat hij op de weg komt is inmiddels zeker, want DaimlerChrysler heeft dat onlangs officieel bevestigd. We denken dat hij in 2003 productieklaar zal zijn en moeten dus nog even geduld hebben voordat we hem op de weg zullen zien.
(Henny Hemmes)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.