Covini zeswieler eindelijk in productie

Covini C6W
Covini C6WCovini C6WCovini C6WCovini C6WCovini C6WCovini C6W RoadsterCovini C6W Roadster
We wachten al jááren op de start van de productie van de Covini C6W. In het nieuwe jaar moet het eindelijk gaan gebeuren.
De Italiaanse Covini C6W zeswieler werd voor het eerst in 2004 getoond op de Autosalon van Genève. Sindsdien is de productiestart vele malen aangekondigd, en even zo vele keren weer uitgesteld. Nu lijkt het er toch eindelijk van te komen. In een zeer kleine serie wordt de auto gebouwd. Hoe veel dat er zijn, wordt nog bekend gemaakt en dat geldt ook voor de prijs. Wij geloven het in elk geval pas als we 't zien.
Ferruccio Covini neemt overigens uitgebreid de tijd om zijn levenswerk te verwezenlijken: het idee voor deze auto bestaat al sinds 1976. In dat jaar werd Covini geïnspireerd door de zeswielige Tyrrell Formule 1-auto, die verschillende successen haalde. De Covini C6W is voor het grootste deel opgetrokken uit fiberglas en koolstofvezel. Mede door het gebruik van die materialen en een buizenchassis, blijft het gewicht beperkt tot 1.150 kilo. Het interieur kenmerkt zich door het gebruik van tweekleurig leder en aluminium details.
De zeswieler wordt aangedreven door een 440 pk sterke V8 van Audi. Een handgeschakelde zesbak brengt de kracht over naar de achterwielen. Uiteindelijk moet de Covini een topsnelheid halen van zo'n 300 km/u. De wielen aan de achterzijde zijn in de maat 20 inch. Die vier voorwielen zijn 15 inch met een bandenmaat van 205/45/15. De auto is slechts 4,18 meter lang, is 1,99 meter breed en 1,08 meter hoog.
Volgens de maker is zijn de voordelen van vier voorwielen legio: de auto remt er beter door, is comfortabeler en moet een onovertroffen rechtuitstabiliteit hebben en van onderstuur is bijna geen sprake. Ook voor aquaplaning is de Covini nauwelijks vatbaar en mocht het toch misgaan, dan biedt de dubbele vooras een prima botsabsorptie.

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.