Compacte en zuinige cross-over gezocht: dit koop je voor €15.000

Citroen C4 Cactus occasion

Als we in onze eigen occasion-database kijken (met op het moment van schrijven ruim 217.000 gebruikte auto’s), dan staat onder het kopje ‘Carrosserievormen’ de SUV/cross-over met 71.000 exemplaren inmiddels bovenaan, de traditionele hatchback met ruim 68.000 stuks naar plan twee verwijzend. Na de stijlvolle sedans van vorige week zoeken we het daarom deze week weer wat hogerop.

Omdat het nog koffiedik kijken is hoe de Prinsjesdagplannen van invloed zijn op onze portemonnee, houden we het redelijk bescheiden: voor 15 mille zoeken we er eentje uit het overvolle B-segment. Al vaker hebben we aan de compacte hoogzitter aandacht besteed. Desondanks is het weer gelukt om drie in omvang bijna gelijke auto’s te vinden, die als het gaat om hun inborst, anders pretenderen te zijn.  

Seat Arona 1.0 TSI 115 pk Xcellence Business Intense - 2019 - 96.796 kilometer - €14.950

Duster, EcoSport, Countryman, ASX, Juke, Mokka, 2008, Captur … We hebben al heel wat hogere B-segmenters in deze kolommen gehad. Producten van de Volkswagen Group schitterden vooralsnog door afwezigheid - het concern is eerder trendvolgend dan trendsettend (= jonge, dus prijzige occasions), maar met de Seat Arona hebben we er een te pakken. Het Spaanse merk moest altijd de sportieve tak van de familie zijn. Geldt dat ook voor zo’n compacte hoogzitter? Nou, met zijn scherpe hoeken en vouwen toont hij verwantschap met de Ibiza, daarnaast valt deze Seat Arona op met zijn afwijkende, oranje dakkleur en sportwielen. Om te zien is de XT-268-K (toch al drie zakelijke eigenaren in 5,5 jaar) dus een vlot karretje.

Binnenin valt de Ibiza-familieband eveneens op. Focussen we op sportiviteit, dan vallen de klokken met ‘hangende’ wijzernaalden op, evenals de aluminium accenten op onder meer dashboard en stuur. Onder het aluminium is het materiaal wat minder voornaam. De zitpositie is vrij hoog. Dat is bij een occasion als deze een open deur, maar voor het sportieve zouden de zetels nog wel wat verder naar beneden moeten kunnen dan mogelijk is. Het uitzicht rondom is goed, op het zicht naar achteren na. Gelukkig heeft deze luxe Xcellence Business Intense een achteruitrijdcamera aan boord (evenals bijvoorbeeld climate- en cruisecontrol, navigatiesysteem, automatisch inklappende buitenspiegels, ledverlichting, regensensor en een aantal veiligheidshulpjes). Ruimte voor mens, ook achterin, en bagage is er voldoende. Over de rijeigenschappen valt weinig te klagen: in snel genomen bochten helt -de Arona maar weinig over. Het contact met de voorwielen is bovengemiddeld en bovendien mooi precies. De Spanjaard is iets onderstuurd, maar minder dan je zou verwachten bij een cross-over, mede dankzij de aanwezigheid van een elektronisch sperdifferentieel. Vering en demping zijn goed in balans, ook op pokdalig wegdek. Licht sportief, waarbij het comfort niet wordt vergeten, dat is deze Arona die met z’n 115 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak goed meekomt met het overige verkeer.

Signalement

Merk Seat

Type Arona 1.0TSI 115 pk Xcellence Business Intense 
Bouwjaar maart 2019
Kilometerstand 96.796
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Autobedrijf N. Dingen, Best

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 999 cc, turbo 
Max. vermogen 85 kW/115 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.089 kilo
Bagageruimte 400 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 1.100 kilo
Gem. verbruik 1 : 17,2
0-100 km/h 9,8 s 
Topsnelheid 182 km/h

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Feel - 2019 - 38.376 kilometer - €14.825 

Staat comfort hoog op je verlanglijstje en doet sportiviteit je niet zoveel, dan zou een Citroën C4 Cactus een optie zijn. Alhoewel slechts drie centimeter langer, vijf centimeter smaller en een centimeter lager dan de Arona is dit een totaal andere auto. Hier staan comfort en minimalisme bovenaan. Met name de zogeheten airbumps van de oer-Cactus kenden evenveel voor- als tegenstanders, daarom verdwenen ze bij de facelift van 2018. De Fransman werd er wat minder frivool, meer serieus en tevens anoniemer door en verdween stilletjes van de radar. Dat zie je aan de inruilprijzen, want hoewel even oud en even duur als de Spanjaard heeft deze Citroën C4 Cactus nog een erg maagdelijke kilometerstand, en dat terwijl hij bij de merkdealer staat en een jaar Bovag-garantie bij de vraagrijs inbegrepen zit. De advertentie van de Arona-aanbieder rept niet eens over garantie. Die garantie is prettig, gezien de reputatie van de PureTech-motor.

Het interieur veranderde bij de facelift niet veel. Zo zijn de dashboardschermen gebleven, een toerenteller ontbreekt. De enige eigenaar vinkte op de optielijst wel de dakdragers aan, maar de speciale comfortstoelen en de dito schokdempers niet. Erg is dat niet: de standaard vering is al vrij soepel, de comfortstoelen ontbreekt het wat aan zijdelings steun. Ook zonder deze attributen is de C4 Cactus bovengemiddeld comfortabel; vermoeid raken de inzittenden niet snel. Dat houdt in: geluidsisolerend glas, maar ook een vrij gevoelloze besturing. Voor deze 1.005 kilo wegende occasion is 110 pk genoeg: de prestaties zijn vergelijkbaar met die van de Arona, maar het brandstofverbruik is een stuk lager. De ZL-454-F is de Feel-uitvoering. Die behoort tot de eenvoudiger versies, maar attributen als climate- en cruisecontrol, lichtmetalen wielen, digitale radio-ontvangst en een handvol veiligheidsitems zijn present. Ten opzichte van de Arona missen we een navigatiesysteem. In ruil daarvoor is een panoramadak (dat niet open kan) aanwezig. Wat we eveneens missen, is iets meer beenruimte achterin.  

Signalement

Merk Citroën
Type C4 Cactus PureTech 110 Feel
Bouwjaar juni 2019 
Kilometerstand 38.376
Vraagprijs €14.825
Waar te koop? Nefkens Utrecht, Utrecht

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc, turbo 
Max. vermogen 81 kW/110 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 205 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.005 kilo
Bagageruimte 358 l/n.b.
Max. aanhanger geremd 950 kilo
Gem. verbruik 1 : 22,2
0-100 km/h 10,3 s 
Topsnelheid 188 km/h

Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk Dynamicline - 2018 - 124.194 kilometer - €14.950

Hoeft het niet uitgesproken sportief dan wel comfortabel te zijn, maar wil je gewoon een goed en betrouwbaar product om van A naar B te gaan, dan zou je bij Kia kunnen winkelen voor een gebruikte Stonic. Die valt met zijn lengte en breedte tussen Arona en C4 Cactus in, met een hoogte van 1,52 meter is hij nipt het laagst. Kia lijkt wel het nieuwe Opel: nuchtere, niets-aan-de-hand-auto’s met voor elk wat wils. Pre is de garantietermijn van liefst zeven jaar, waardoor deze knalgele Kia Stonic zelfs nog in de fabrieksgarantie zit. Dat hij het oudst is en het meest heeft gereden, vinden we daarom niet zo’n probleem. Hij staat bij de merkdealer in Venlo te wachten op de tweede eigenaar. We willen niet zeggen dat hem of haar bij het instappen een teleurstelling wacht, maar de best frivole buitenkant wordt binnen vrij nuchter voortgezet: een traditioneel opgezet dashboard. Opvallend is de zitpositie: die kan behoorlijk naar beneden (sportievere zit dan de Arona), maar ook vrij hoog worden gezet voor een meer op-de-bok-gevoel. De binnenruimte is oké, benen achterin hebben het wat minder. 

Veel deelt de Stonic met de Rio. Het onderstel daarvan is aangepast en draagt bij aan een vertrouwenwekkend gevoel onderweg: lekker stevig, amper overhelneigingen en toch niet oncomfortabel. Het stuurgevoel is goed, de zesbak schakelt precies. Houd je de geblazen eenliter (120 pk) boven de 3.000 tpm, dan is hij lekker fel, daaronder wat loom. Al met al doet zo’n Stonic qua sportiviteit maar weinig voor de Arona onder, alhoewel het meubilair daarvoor te weinig zijdelings steun biedt. De TD-218-G is de Dynamicline, waarvan de uitrusting ook al overeenkomt met bovenstaande Arona: automatisch inklappende buitenspiegels, navigatiesysteem, privacy glass achter, dakrails, met leer bekleed stuur, diverse rijhulpjes (autonoom remsysteem, vermoeidheidsherkenning, rijbaansensoren) en ledverlichting zijn enkele features die op deze occasion te vinden zijn.            

Signalement

Merk Kia
Type Stonic 1.0 T-GDI 120 pk Dynamicline
Bouwjaar juli 2018
Kilometerstand 124.194
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Kia-dealer VDNS, Venlo

Technische gegevens

Motor 3-cil. in lijn, 998 cc, turbo 
Max. vermogen 88 kW/120 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 172 Nm bij 1.500 tpm
Leeggewicht 1.085 kilo
Bagageruimte 352 l/1.155 l
Max. aanhanger geremd 1.110 kilo
Gem. verbruik 1 : 16,7
0-100 km/h 10,3 s 
Topsnelheid 184 km/h

Welke compacte hoogzitter past bij jou?

Van deze drie is de Citroën C4 Cactus het meest comfortabel en bovendien de jongste en met veruit de laagste kilometerstand. Sportiviteit moet je elders zoeken. Bijvoorbeeld bij de Seat Arona met zijn scherpe lijnen en relatief dito rijeigenschappen. Helaas over garantie geen woord, terwijl bij de Fransman een jaar Bovag-garantie bij de prijs inbegrepen zit. De Kia Stonic zit zelfs nog in de fabrieksgarantie - dat vergoedt zijn iets hogere leeftijd en - vooral - kilometerstand. Wat betreft sportiviteit doet de Stonic weinig voor de Arona onder - op het interieur na. Daarnaast is de Arona de ruimste van deze drie. Voor welke occasion zou jij gaan?  

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.