Citroën Xsara facelift

Citroen Xsara
Op de tentoonstelling van Parijs zal deze nieuwe Citroën Xsara wel een beetje ondergesneeuwd raken bij de enorme lawine van aandacht die de C5 krijgt.

Op de tentoonstelling van Parijs zal deze nieuwe Citroën Xsara wel een beetje ondergesneeuwd raken bij de enorme lawine van aandacht die de C5 krijgt. Maar hij staat er mooi wel - maar al voor die tijd staat hij ook bij de dealers.

De allergrootste wijziging is natuurlijk het front van de auto dat nu meer koplampen heeft in de trant van de Xsara Picasso en de C5. Dus langgerekt. En het zal wel een beetje wennen zijn, maar heel erg overtuigd van de schoonheid zijn we nog niet. Die bolle, guitige lampen zijn wat ons betreft niet helemaal in balans met de strakke, conservatieve lijn van de rest van de auto. De nieuwe koplampen hebben uiteraard helder glas, zodat je alle lampen (ook de mistlampen) heel mooi kunt zien. Aan de achterkant valt het immense logo op - het is nu eenmaal de trend van vandaag. Onder dat logo zit trouwens heel kunstig het slot van de achterklep weggewerkt. Als laatste detail zien we dat de achterlichten nu min of meer in één kleur zijn uitgevoerd.

Op motorisch gebied een kleine verrassing: bijna alle benzinemotoren hebben meer dan 100 pk. Slechts de 1.4 heeft 75. De oude 1.6, 1.8 en 1.8 16V worden vervangen door één motor, een 1.6 zestienklepper van 110 pk. Verder zijn er twee tweeliters, een bekende van 167 pk (zat al in de VTS) en een nieuwe die wat tammer is met z'n 137 pk. De 1.9D-dieselmotoren blijft ongewijzigd. De 2.0 HDI komt naast een 90 pk versie ook beschikbaar in een 110 pk versie. De nieuwe Xsara is er net als de oude als driedeurs Coupé, vijfdeurs hatchback en als stationwagon.

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.