Facelift Friday: Citroën Xsara

'Xantia-Xsara' of 'C5-Xsara'?

Citroën Xsara
De Citroën Xsara was in Nederland zeven jaar lang de auto die het voor Citroën moest doen in het C-segment. Qua uiterlijk paste de Xsara goed naast zijn grote broer, de Xantia. In 2000 volgde een ingrijpende facelift, waarmee de auto ook nog even naast de Xantia-opvolger C5 in het plaatje paste.

In 1997 introduceerde Citroën de gloednieuwe Xsara als opvolger van de ZX. Met de grotere Xantia begon Citroën de bekende tweeletterige modelnamen al vaarwel te zeggen, dus ook ZX-opvolger Xsara kreeg een heuse eigen naam. De Xsara deelde onderhuids techniek met zijn voorganger en met concerngenoot Peugeot 306. Een bekend en vaak berucht stukje techniek is de meesturende achteras die de auto erfde van de ZX. Hoewel die werd aangepast voor de Xsara, gaf het niet helemaal het beoogde resultaat in de wegligging.

In 2001 werd grote broer Xantia opgevolgd door de C5, waardoor het ook de hoogste tijd werd om vooral het front van de Xsara - wat heel duidelijk uit een andere tijd stamde - nog even op te frissen. In 2000 kreeg de auto een compleet andere voorgevel, geheel in lijn met het nieuwe familiegezicht wat Citroën aan het uitrollen was. De auto werd onderhuids ook nog aangepakt ter verbetering van het rijgedrag en het motorenaanbod werd gemoderniseerd. In 2004 viel het doek voor de Xsara, de C4 nam het stokje toen over.

Nu vragen wij ons weer af; welke Xsara geniet jouw voorkeur? Heb je het liefst de pre-facelift met de Xantia-trekken, of spreekt de Xsara met C5-saus je meer aan?

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.