Citroën en Peugeot: zwaartepunt op China in 2015
Gregoire Olivier, hoofd van PSA Azië, verwacht dat Peugeot en Citroën dit jaar in China 22 procent meer auto's (540.000 in totaal) zullen verkopen dan in 2012, mede dankzij het toenemende aantal dealers, ook in kleinere steden. In dat aantal is de DS-lijn van Citroën niet meegerekend. Aan het einde van 2013 wil PSA 944 dealers in China hebben – inclusief DS-showrooms. Voor 2013 heeft PSA de Citroën C-Elysee en Peugeot 301 (sedans op basis van de C3 en 207/208) klaar staan als extra troeven voor de Chinese markt.
Door in te zetten op groei in China hoopt PSA minder afhankelijk te zijn van de Europese markt, waar de verkopen al jarenlang in een neerwaartse spiraal verkeren. PSA verkocht vorig jaar 13 procent minder auto's dan in 2011.
Op dit moment verkoopt PSA 62 procent van z'n nieuwe auto's in Europa, over een paar jaar moet het zwaartepunt buiten Europa (lees: China) liggen. "Peugeot en Citroën hebben nog veel werk te verrichten op het gebied van de juiste producten naar China brengen", aldus John Zeng, managing director van LMC Automotive in Shanghai tegenover Automotive News Europe. In de tweede helft van 2013 opent PSA, in samenwerking met partner Dongfeng, in Wuhan de deuren van een derde Chinese fabriek, waardoor de totale productiecapaciteit daar uitkomt op 750.000 auto's.
Om de Chinese autokoper te attenderen op de aanwezigheid van Citroën en Peugeot, spendeert PSA veel aan advertentie- en marketingcampagnes. Zo gaf het concern meer geld dan welke autofabrikant dan ook uit aan prime time-reclames op de nationale zender China Central Television.