Citroën begint wereldoffensief met C-Elysée en C4

Citroën C-Elysée
Citroën C-ElyséeCitroën C-ElyséeCitroën C-ElyséeCitroën C4 LCitroën C4 LCitroën C4 L

Omzettechnisch gaat het bij PSA op dit moment niet zo lekker, dus zoekt dochtermerk Citroën naarstig naar nieuwe markten. China is een prominente kandidaat, maar ook de traditionele sedanlanden worden niet vergeten, daarom komt het merk nu met twee nieuwe modellen.

Sedans zijn in groeimarkten als China en Rusland erg populair, maar ook landen als Turkije zijn dol op auto's met een kont. Daarom lanceert Citroën maar gelijk twee nieuwe sedans, die elk op een andere afzetmarkt zijn gericht. De C-Elysée valt in het C-segment, maar biedt met 506 liter bagageruimte ongeveer evenveel opslag als een D-segmenter. Achterpassagiers zitten bovendien goed, dankzij de wielbasis van 2.65 meter. Aandrijving wordt verzorgd door de bekende 95 pk sterke VTI motor van PSA. Eind dit jaar start de productie in Spanje, de C-Elysée wordt leverbaar in onder meer Turkije en Centraal-Europa.

Met de C4 L zoekt Citroën z'n heil aan de bovenkant van het C-segment en is bedoeld voor Rusland en China. De nadruk ligt bij dit model op luxe, vooral voor de achterste passagiers, en biedt daarom een "lounge-achtige" achterbank. Motorisch is er onder meer keuze uit VTI- en THP-blokken en ook een zestraps automaat behoort tot de mogelijkheden. Dit is het eerste model dat getekend werd door het Citroën ontwerpcentrum in Shanghai. Vanaf eind 2012 gaat de auto in productie in China, begin 2013 gaat ook Rusland de C4 L produceren voor de eigen markt.

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.