AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Citroën C8 mag blijven
6
Na de komst van de korte en de lange C4 Picasso vraag je je af wat de C8 nog doet in het programma van Citroën. Maar de Fransen houden stug vol en geven de grootste MPV nog eens een facelift.
De vernieuwde Lancia Phedra lieten we onlangs al zien. De Citroën C8 is een zustermodel van die auto – geen wonder dus dat ook die MPV is geretoucheerd. De Fiat Ulysse en de Peugeot 807 maken de vierling compleet. Reuze benieuwd wanneer we daarvan de gefacelifte versies zien. Ze komen allemaal uit de Sevel Nord fabriek in Noord-Frankrijk. De wetenschap dat daar ook bestelauto's worden gemaakt, doet altijd wat afbreuk aan de romantiek rond deze chique MPV's.
In één ding onderscheidt de C8 zich in elk geval van de C4 Picasso. Hij is leverbaar met de 173 pk sterke 2,2-liter dieselmotor met twee turbo's en dat is goed nieuws want het is een heerlijke motor. Citroën heeft 'm ook in de C5 en de C6. Verder is er één benzinemotor: de 143 pk sterke 2,0-liter. Verder zijn er nog de 120 en de 138 pk sterke HDI. Op het technische vlak valt verder te melden dat de remmen van de MPV's zijn aangepast aan de eisen van de tijd.
De uiterlijke wijzigingen moet je zoeken met een loep. De carrosserie is voorzien van wat meer verchroomde details, de Citroën-logo's zijn wat prominenter en de koplampen en achterlichten zijn licht gewijzigd. Ook in het interieur zijn er wat extra glimmers en er zijn wat mooier ogende en fijner aanvoelende materialen gebruikt. Kan –ie weer een tijdje mee.