AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Citroën C8 mag nog verder
47
Je zou zeggen dat de Citroën C8 door de C4 Grand Picasso een beetje overbodig is geraakt. Ondanks dat, is de auto nog steeds in productie en wordt zelfs een nieuwe motor aan het programma toegevoegd.
Citroën breidt het programma van de C8 uit met de 163 pk sterke 2,0-liter HDI. Die kost met een handgeschakelde zesbak 45.500 euro en met de zestraps automaat loopt dat op tot 53.720 euro. Ze zijn goed voor een uitstoot van 155 en 189 gr/km. De andere motor van de C8 is de eveneens een 2,0-liter HDI die voortaan 138 pk levert en voldoet aan de Euro5-emissienorm. Daarmee krijgt hij er twee pk bij. De prijs van die auto is met dik vijfduizend euro verlaagd tot 41.650 euro. Het enige uitrustingsniveau van de C8 is de Ambiance.
Bij Peugeot is de 163 pk diesel al vorig jaar zomer in de 807 gekomen. Toen verving hij de 2,2-liter HDI. De 807 is met die motor altijd gekoppeld aan een automaat en kost 53.720 euro. Fiat en Lancia zijn onlangs gestopt met de productie van de Ulysse en de Phedra. Dat waren de Italiaanse zustermodellen van de 807 en de C8, die alle vier in de bestelautofabriek Sevel Nord in Frankrijk werden gebouwd.
Bij Peugeot blijkt er, ondanks de komst van de 5008, nog vraag te zijn naar de 807. Tot nu toe zijn er dit jaar zelfs al twaalf exemplaren verkocht. "Vorig jaar waren dat er nog vier," aldus een tevreden woordvoerder van Peugeot Nederland. Citroën verkocht tot en met vandaag dit jaar zes exemplaren van de C8.