Citroën C4 én C4 X: naast elektrisch en puur benzine nu ook mild-hybride
Derde type aandrijflijn
De Citroën C4 en C4 X waren er al met reguliere benzinemotoren én als ë-C4 en ë-C4 X met elektrische aandrijflijn. Daar komt nu een derde type aandrijflijn bij. Vanaf nu is het C4-tweetal er namelijk ook met mild-hybride benzinemotoren. Dat kan AutoWeek melden na de prijslijsten onder de loep te hebben genomen.
Als je bij één model van een van de merken van Stellantis een nieuwe aandrijflijn tegenkomt, kun je er blind van uitgaan dat niet veel later stapels andere modellen van het concern de beschikking over diezelfde hardware krijgen. Stellantis was de afgelopen periode druk met het uitrollen van zijn 156 pk sterke elektrische aandrijflijn met 51 kWh accu over zijn elektrische modellen en lijkt de aandacht nu volledig te hebben gericht op het breder verkrijgbaar maken van zijn mild-hybride benzinemotoren. De vernieuwde 208 en 2008 kregen ze, de Opel Corsa heeft mild-hybride kracht en zelfs de aanvankelijk enkel als EV te verschijnen Jeep Avenger is met een mild-hybride 1.2 te krijgen. Ook de Citroën C4 en zijn eigenwijze C4 X geheten alternatief zijn er nu met mild-hybride benzinemotoren.
De mild-hybride 1.2's zijn 136 pk en 230 Nm sterk. De 100 pk sterke mild-hybride 1.2 is voor het tweetal nog niet beschikbaar. De 136 pk sterke versie drukt de 130 pk en 230 Nm sterke 1.2's zónder mild-hybride ondersteuning overigens niet uit de prijslijst van de C4. Die niet geëlektrificeerde versies zijn er namelijk met een handgeschakelde zesbak. De mild-hybride varianten hebben een zestraps automaat met dubbele koppeling, een exemplaar waarin een 28 pk en 55 Nm sterke elektromotor is gehuisvest. De niet-mild-hybride 130 pk sterke 1.2 verdwijnt wel uit het aanbod van de Citroën C4 X. De 100 pk sterke benzineversies zonder elektrificatiehulp en met handbak blijven bij beide modellen bestaan.
Prijzen Citroën C4 en ë-C4 – februari 2024
Motorversie | Vermogen | Transmissie | Uitvoering | Vanafprijs |
PureTech 100 | 100 pk - 205 Nm | Handbak, zes versnellingen | You | €30.825 |
PureTech 130 | 130 pk - 230 Nm | Handbak, zes versnellingen | You | €32.475 |
Hybrid 136 ë-DSC6 (mild-hybride) | 136 pk - 230 Nm | Automaat, zestraps DCT | Plus | €33.575 |
Hybrid 136 ë-DSC6 (mild-hybride) | 136 pk - 230 Nm | Automaat, zestraps DCT | Max | €35.575 |
EV 50 kWh (elektrisch) | 136 pk - 260 Nm | - | You | €37.655 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | Plus | €39.905 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | ë-Series | €41.905 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | Max | €41.905 |
Prijzen Citroën C4 X en ë-C4 X – februari 2024
Motorversie | Vermogen | Transmissie | Uitvoering | Vanafprijs |
PureTech 100 | 100 pk - 205 Nm | Handbak, zes versnellingen | You | €30.875 |
Hybrid 136 ë-DSC6 (mild-hybride) | 136 pk - 230 Nm | Automaat, zestraps DCT | Plus | €34.625 |
Hybrid 136 ë-DSC6 (mild-hybride) | 136 pk - 230 Nm | Automaat, zestraps DCT | Max | €36.625 |
EV 50 kWh (elektrisch) | 136 pk - 260 Nm | - | You | €38.505 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | Plus | €40.755 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | ë-Series | €42.755 |
EV 54 kWh (elektrisch) | 156 pk - 260 Nm | - | Max | €42.755 |