Chryser PT Cruiser met nieuwe motor

Chryser PT Cruiser met nieuwe motor
Op het Salon in Brussel stonden twee nieuwe versies van de Chrysler PT Cruiser. De eerste is met de 1,6-liter viercilinder die samen met BMW is ontwikkeld en de tweede is met de 2,2-liter common rail dieselmotor van Mercedes-Benz.

Op het Salon in Brussel stonden twee nieuwe versies van de Chrysler PT Cruiser. De eerste is met de 1,6-liter viercilinder die samen met BMW is ontwikkeld en de tweede is met de 2,2-liter common rail dieselmotor van Mercedes-Benz.

Tekst Henny Hemmes

De PT Cruiser heeft 't tot nog toe alleen met de 2-liter benzinemotor moeten doen, maar nu zijn er twee nieuwe motoren aan het gamma toegevoegd. Ze werden op de Salon in Brussel (nog t/m 27 januari) gepresenteerd. De eerste is de 1,6-liter viercilinder die door BMW samen met Chrysler is ontwikkeld en ook al in de Chrysler Neon en in de Mini wordt geleverd. Hij heeft in de PT Cruiser 116 pk en een maximum koppel van 157 Nm bij 4550 tpm.
De tweede nieuwe motor die aan het PT Cruiser-gamma is toegevoegd is de 2,2-liter CDI-krachtbron van Mercedes-Benz, die bij Chrysler als CRD door het leven zal gaan.
De PT Cruiser 2.2 CRD is de eerste Amerikaanse personenauto in tijden die met een dieselmotor is uitgerust, als je voor het gemak de grote MPV's en terreinauto's van Chrysler en Jeep even buiten beschouwing laat. De 2.2 CRD viercilinder common rail diesel is voorzien van een turbocompressor met variabele turbine. Hij heeft een vermogen van 121 pk bij 4200 tpm en een maximum koppel van 300 Nm tussen 1600 en 2600 tpm. De topsnelheid van deze PT-versie ligt op 183 km/h en volgens de fabriek doet hij 12 tellen over de sprint van 0-100 km/h. Het gemiddeld brandstofverbruik komt uit op 6,9 l/100 km.
De 2.2 CRD komt beschikbaar voor zowel de Touring- als de Limited-versies van de PT Cruiser en zal eind maart bij de Nederlandse dealers in de showroom staan. We verwachten dat de prijzen binnenkort bekend worden gemaakt.


Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.