'China straks goed voor een derde van wereldwijde automarkt'
'Niets doen is voor niet-Chinese autobouwers geen optie'
Chinese autofabrikanten verkopen hun auto's allang niet meer enkel in het thuisland. De groei zit er flink in. Zakenblad Forbes meldt dat Chinese autofabrikanten tegen 2030 goed zullen zijn voor ongeveer een derde van de wereldwijde automarkt.
Zakenblad Forbes – dat zich met zijn berichtgeving baseert op informatie van adviesbureau AlixPartners – schrijft dat Chinese automerken momenteel goed zijn voor 21 procent van de wereldwijde automarkt. Dat aandeel ligt naar verwachting van AlixPartners tegen 2030 op zo'n 33 procent. Chinese autofabrikanten zullen dan buiten China zo'n 9 miljoen auto's verkopen.
Volgens het adviesbureau moeten niet-Chinese autobouwers de wijze waarop ze auto's ontwikkelen drastisch moeten aanpassen. "Chinese autofabrikanten hebben de tijd waarin ze een nieuw model ontwikkelen teruggebracht naar twee jaar of minder. Niets veranderen is geen optie, het is net een kwestie van slechts sneller hetzelfde doen", aldus AlixPartners. Volgens het adviesbureau hebben Chinese autobouwers een kostenvoordeel van 35 procent ten opzichte van andere fabrikanten, onder meer dankzij lagere kosten voor materialen en lagere kosten voor arbeid. Daarbij zouden ze genoeg speelruimte hebben om in Europa de prijzen van hun auto's flink te verlagen ter compensatie van hoge importheffingen.
De groei van het aandeel van Chinese autobouwers in de wereldwijde automarkt komt ook door groei in het thuisland. AlixPartners verwacht dat Chinese merken in het thuisland omstreeks 2030 'meer dan 32 miljoen' auto's zullen verkopen. Dit jaar zou dat aantal op 26,7 miljoen moeten uitkomen.