China gaat gebruikte auto’s exporteren
‘Goed nieuws voor de gehele autobranche’
De Chinese overheid gaat de export van gebruikte auto’s toestaan en natuurlijk ook coördineren. De maatregel zou goed nieuws moeten zijn voor de gehele autobranche, dus ook voor de nieuwverkopen.
In 2018 was er voor het eerst in jaren sprake van een daling van de verkopen van nieuwe auto’s in China, de grootste afzetmarkt voor auto’s ter wereld. Dat deze domper niet aan de Chinese overheid voorbij is gegaan, laat het regime nu blijken door grootse maatregelen aan te kondigen. Reuters meldt dat de minister van handel het licht op groen heeft gezet voor de export van gebruikte auto’s, die tot nu toe binnen de landsgrenzen moesten blijven. De maatregel geldt niet in één klap voor alle auto’s in China, maar voor tien grote steden, waaronder Beijing, Sjanghai en Guangdong.
Naar ‘goed’ communistisch gebruik houdt de regering het niet bij het toelaten van de export, maar gaat het die nieuwe handelsstromen ook actief coördineren. Zo wil het ministerie dat er een systeem wordt ontwikkeld om de staat van de te exporteren auto’s te kunnen vaststellen en wil het bedrijven aanstellen die zich gaan bezighouden met de export van gebruikte vierwielers. Men verwacht veel van de maatregel, omdat in veel andere landen de export goed is voor zo’n 10 procent van de occasionverkoop.
Het opheffen van het exportverbod is volgens de Chinezen echter niet alleen goed nieuws voor wie gebruikte auto’s verkoopt, maar ook voor de vele autofabrikanten in het land die vorig jaar hun verkoopcijfers zagen afnemen. De export moet leiden tot een levendiger autohandel op alle niveaus. In China zijn nieuwe auto’s nog altijd fors populairder dan gebruikte exemplaren. Reuters meldt dat er in 2018 13,82 miljoen tweedehands auto’s zijn verhandeld, tegen 28,08 miljoen nieuwe exemplaren.