CEO Volkswagen: 'Apart platform voor EV's is het beste'

Verschillende benaderingen

Volkswagen ID4

In de transitie naar elektrisch rijden kiezen grote fabrikanten voor verschillende benaderingen. Volkswagen en BMW verschillen op dit gebied bijvoorbeeld duidelijk. De topman van Volkswagen verdedigt zijn aanpak.

Wie in de markt is voor een elektrische auto, kan gaan voor een puur als BEV ontwikkeld model of voor een type dat zowel met brandstofmotor als volledig elektrisch verkrijgbaar is. Die tweede optie is bijvoorbeeld de aanpak bij BMW, dat noemt men 'the power of choice'. De iX3 is een X3 met een elektrische aandrijflijn, de i4 wordt een 4-serie Gran Coupé met elektrokracht, enzovoort. De nieuwe iX vormt hierop een uitzondering, maar het is helder dat BMW nog niet volop inzet op puur als BEV ontwikkelde auto's. Dat is heel begrijpelijk; het kost veel geld om een model enkel en alleen voor de elektrische rijder te ontwikkelen en die markt is nog vele malen kleiner dan de markt voor conventioneel aangedreven auto's. BMW staat hierin overigens zeker niet alleen. Onder meer PSA zet momenteel nog volop in op de levering van elektrische modellen die ook gewoon met verbrandingsmotor worden verkocht. Er zijn ook tal van merken die überhaupt nog weinig met volledig elektrisch rijden doen.

Volkswagen staat daar, net als onder meer Mercedes-Benz en steeds meer andere fabrikanten, heel anders in. Wolfsburg steekt wél een enorme klap geld in het optuigen van een separate modellenreeks die enkel elektrisch aangedreven leverbaar is. Die afwijkende EV-modelreeks staat naast de bekende modellen met verbrandingsmotor. De Volkswagen ID3, Skoda Enyaq en Audi E-tron zijn enkele voorbeelden. "Het idee is om voor alle belangrijke segmenten volledig elektrische auto's te maken", verklaart Volkswagen Groep-CEO Herbert Diess aan Automobilwoche. Volgens Diess is de vraag naar BEV's genoeg gegroeid om dit financieel te kunnen verantwoorden. "Toen elektrische mobiliteit nog een nichemarkt was met een aandeel van minder dan 1 procent, was het alleen maar verstandig om bestaande platformen te elektrificeren. Dat deden we bijvoorbeeld met de Golf, maar nu de volumes aantrekken, is ons ID-platform de beste en meest logische oplossing."

Hoewel Diess een andere aanpak niet per se onderuit wil halen, is hij duidelijk overtuigd dat de 'mengvorm' minder goede auto's oplevert: "Als je een platform ontwikkelt dat niet én voor verbrandingsmotoren én EV's bedoeld is, worden de EV's heel goed. Daarom zijn wij voor een apart platform gegaan." Nu is het nog de vraag hoe hard de animo groeit en in welk tempo de investeringen die hiervoor nodig waren terugverdiend worden. Diess ziet het in dat licht niet als iets negatiefs dat diverse overheden de brandstofmotor op redelijk afzienbare termijn willen verbannen uit de showroom: "Het beperken van de verkoop van verbrandingsmotoren of zelfs een volledige ban bepaalt wat men in de toekomst nog kan kopen."

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.