CEO Blume: 'Crisis onthult decennia aan structurele problemen bij Volkswagen'

Ongebruikelijk eerlijk

Oliver Blume CEO Volkswagen

De huidige crisis bij Volkswagen is het gevolg van decennia aan structurele problemen bij het merk. Dat zijn niet onze woorden of die van andere media, maar van Volkswagen-CEO Blume zelf.

“De zwakke marktvraag in Europa en de aanzienlijk lagere inkomsten uit China onthullen tientallen jaren van structurele problemen bij Volkswagen”, zegt Volksawagen Groep-CEO Oliver Blume in het Duitse Bild am Sonntag. Bild haast zich te zeggen dat het hoogst ongebruikelijk is dat een topman zo’n uitspraak doet, maar volgens Blume is er kennelijk geen ontkomen meer aan. De problemen in Europa en China zijn hiermee in feite meer aanleiding dan oorzaak van de ellende bij Volkswagen geworden.

Hoe significant de problemen zijn, werd afgelopen week weer meermaals duidelijk. Zo zou er een (niet-bevestigd) plan zijn om maar liefst drie fabrieken te sluiten en is aan werknemers gevraagd om 10 procent loon in te leveren. Dat is nodig, want in Duitsland stijgen de loonkosten de pan uit voor Volkswagen. Ze zijn er volgens Blume ruim tweemaal zo hoog als in andere Europese locaties, en daarbij zijn de niet-Europese locaties dus nog niet eens meegenomen.

Opmerkelijk genoeg staat Volkswagen als Group (concern) er momenteel volgens hetzelfde interview best aardig voor, met meer bestellingen dan vorig jaar en een reeks nieuwe producten. Dat is echter niet genoeg om de problemen bij het merk Volkswagen op te lossen, dat als grootste en meest vooraanstaande tak van de Volkswagen Group uiteraard een enorm effect heeft op het geheel.

Belangrijke oorzaken crisis bij Volkswagen

Bild destilleert uit het interview en eerdere nieuwsberichten samengevat de volgende oorzaken van de problemen bij Volkswagen:

  • Volkswagen betaalde in totaal zo’n 32 miljard euro naar aanleiding van het dieselschandaal.
  • Herbert Diess, topman van 2018 tot 2022, gooide het platform-model op de schop. Dat leidde volgens Bild tot hoge ontwikkelingskosten en leverde in ieder geval aantoonbaar de nodige vertragingen op bij de lancering van nieuwe modellen.
  • De belangrijke elektrische ID3 kwam jaren te laat op de markt en werd geplaagd door vele problemen.
  • De Golf 8 wordt een gebrek aan innovatie verweten
  • In plaats van IT-kennis in te kopen, besloot Diess voor een enorm bedrag een eigen software-tak op te richten. Dat leverde bovendien een slecht softwareproduct op, dat sinds de ID3 tot veel ergernis leidt (hoewel het inmiddels beter is).

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (120)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.