Caterham Super Seven 600 heeft driepitter van Suzuki

Moderne klassiekers

Caterham Super Seven 600 en 2000

De kleine Britse fabrikant Caterham komt met niet één, maar twee nieuwe modellen. Dit zijn de Super Seven 600 en de Super Seven 2000. De eerste heeft een kleine geblazen driecilinder van Suzuki onder de kap, de tweede een krachtigere viercilinder van Ford.

Caterham bestaat in 2023 vijftig jaar en het merk viert dat met de introductie van twee nieuwe modellen: de Super Seven 600 en de Super Seven 2000. We beginnen met die eerste, die is misschien wel het leukste van het stel.

De Super Seven 600 heeft net als de bestaande Seven 170 een kleine driecilinder van Suzuki als krachtcentrale. Het is een 660 cc kleine driecilinder (R06A) met een turbo, die Suzuki in thuisland Japan in diverse kei-cars gebruikt. Zo ligt het blokje daar onder meer in de lokale kei-versie van de Jimny en in auto's als de Alto, Spacia, Wagon R, en Hustler. Het blok is in de Caterham echter niet 64 pk, maar 84 pk sterk en helpt de Super Seven 600 in 6,9 seconden aan een snelheid van 97 km/h (60 mph). Daarmee is de Super Seven 600 net zo rap als de Seven 170 met dezelfde motor. Sterker nog, de Super Seven 600 is in feite gewoon aangepaste Seven 170.

De Super Seven 600 onderscheidt zich echter vanbuiten van de Seven 170. Met zijn voorste spatborden die overlopen in de rest van de carrosserie lijkt de auto namelijk sterk op een hele reeks Caterhams die het merk in de jaren 70 en 80 leverde, denk aan de Super Seven 1600, de Sprint en Super Sprint. De tweede nieuwe Caterham is volgens hetzelfde concept aangepast: de Super Seven 2000. Die heeft een 180 pk sterke 2.0 Duratec-viercilinder van Ford als krachtcentrale en daarmee is het in feite een aangepaste versie van de Seven 360. De met klassieke details overladen Super Seven 2000 sprint in 4,8 tellen naar een snelheid van 97 km/h (60 mph).

Caterham geeft de Super Seven 600 in het Verenigd Koninkrijk een prijskaartje van omgerekend zo'n €34.300. Voor de Super Seven 2000 ben je er omgerekend zo'n €45.750 kwijt.

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.