Caterham EV Seven: vederlichte sportieve EV
De elektrische toekomst
Zelfs kleine autofabrikanten als Caterham lijken de EV-dans niet te kunnen ontspringen. Het merk toont de EV Seven, een elektrische Seven waarmee het merk weggeeft wat het de komende jaren op EV-vlak gaat uitspoken.
De Caterham Seven is altijd een klassiek ogende Engelse purist, maar heeft lang niet altijd dezelfde aandrijflijn. De Seven is er in tal van smaken en uitvoeringen en is met 1.6 Sigma- en 2.0 Duratec-machines van Ford te bestellen, maar ook met kleine 660-cc driepitters van Suzuki. De Caterham EV Seven die in dit artikel de hoofdrol speelt heeft een totaal andere aandrijflijn. Zijn naam geeft het al prijs: de EV Seven is helemaal elektrisch.

Caterham EV Seven: gevuld met accu's.
De Caterham EV Seven is vooralsnog geen model dat daadwerkelijk in productie gaat. De Engelsen omschrijven hem als een ontwikkelingsconcept waarmee het merk aftast hoe een toekomstige elektrische Seven eruit zou kunnen zien. Voor de EV Seven heeft Caterham samengewerkt met Swindon Powertrain, dat op EV-vlak de nodige ervaring heeft.
De EV Seven is gebaseerd op de Seven met het grootste frame en is vrijwel letterlijk tot de nok van zijn 'sigaarvorm' gevuld met een accupakket. De EV Seven heeft een 51-kWh accu (40 kWh netto) dat een 252 pk en 250 Nm sterke elektromotor op de achteras van levenslust voorziet. In zo'n 4 tellen moet de EV Seven vanuit stilstand naar 100 km/h kunnen sprinten. Snelladen kan met maximaal 152 kW. Een zwaargewicht is de EV Seven niet. Hij weegt volgens Caterham net geen 700 kilo en is daarmee slechts zo'n 70 kilo zwaarder dan een conventioneel aangedreven Seven. "We gaan nooit een Caterham maken die een ton weegt", belooft CEO Bob Laishley.
Hoe ver de EV Seven op een volle accu komt, vertelt Caterham niet. Wel moet je er op het circuit zeker 20 minuten mee kunnen rondstampen waarna een oplaadsessie van 15 minuten voldoende is om weer 20 minuten te kunnen feestvieren. Meer technische informatie: de EV Seven heeft een sperdifferentieel en aanpasbare dempers van Bilstein.
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
