Car-to-car technologie voor iedereen
Van exclusief naar universeel
Als het aan Here, aanbieder van data voor navigatiesystemen ligt, gaan auto's begin volgend jaar voor het eerst op grote schaal met elkaar communiceren. Automobilisten worden hierdoor vroegtijdig gewaarschuwd voor gevaren op de weg, zoals gladheid, slecht zicht of een ongeval.
Tot nu toe werken merken als Mercedes en Audi al mondjesmaat met car-to- car communicatie, echter uitsluitend bij de auto's van het eigen merk. Here claimt een wereldprimeur door via internet de data van meerdere merken auto's te gaan verzamelen en analyseren en vervolgens aan te bieden aan autofabrikanten, websites, app-makers en leveranciers van navigatiesystemen. Het gaat om cruciale, real-time informatie voor de automobilist, zoals ongevallen, verkeersborden die verplaatst zijn, tijdelijke snelheidslimieten, gladheid, files of een auto met pech die de rijbaan verspert. Op deze manier kunnen alle automobilisten in de buurt gewaarschuwd worden via het navigatiesysteem of een melding in het instrumentarium of head-up display.
De technologie maakt het ook mogelijk om advies te geven voor het parkeren. De met Here verbonden auto's registreren bijvoorbeeld of er op bepaalde tijdstippen veel parkeervakken leeg zijn in een straat. Andere automobilisten kunnen op basis daarvan een parkeeradvies krijgen. De nieuwe technologie gaat bovendien meehelpen om verkeersinformatie betrouwbaarder te maken en zelfrijdende auto's in de toekomst veilig door het verkeer te sturen.
Here haalt de data uit de elektronica die auto's tegenwoordig aan boord hebben, zoals GPS, ESP, ABS, parkeersensoren, ruitenwissers, de paniekverlichting en camera's. Enige voorwaarde is dat de auto's permanent online zijn, maar steeds meer nieuwe modellen zíjn dat ook. In eerste instantie haalt het bedrijf uitsluitend de data binnen van auto's van Mercedes, BMW en Audi: de drie merken die gezamenlijk de eigenaar zijn van Here. De waarschuwingen en adviezen die hieruit volgen, zijn echter beschikbaar voor alle automerken en ook andere aanbieders van dit soort verkeersinformatie.
Met zijn digitale kaarten is Here naar eigen zeggen marktleider: vier van de vijf nieuw verkochte auto's is ermee uitgerust. Het bedrijf hoopt dat zo snel mogelijk meer merken zich aansluiten bij het initiatief, evenals andere leveranciers van dit soort data, zoals parkeerbedrijven, politiediensten, wegbeheerders en overheden.