AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Cadillac XLR onthuld
Cadillac onthulde tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance in Californië de productieversie van de Evoq concept car, die voortaan als Cadillac XLR door het leven zal gaan.
Cadillac onthulde tijdens het Pebble Beach Concours d'Elegance in Californië de productieversie van de Evoq concept car, die voortaan als Cadillac XLR door het leven zal gaan.
Elke autoliefhebber die midden augustus in Californië vakantie viert, zou eigenlijk een paar dagen moeten uittrekken om naar Pebble Beach te gaan. Bij de plaats Monterey is tijdens het derde weekend van die maand niet alleen het Concours d'Elegance, dat dit jaar alweer voor de 52ste maal is gehouden, maar zijn er bovendien de historische races op Laguna Seca.
Op Pebble Beach zie je de prachtigste exemplaren van historische modellen en tegenwoordig zijn er ook autofabrikanten die een nieuw exclusief model, of een concept car laten zien. Zo was er het afgelopen weekend het debuut van de superexclusieve Aston Martin DB7 Zagato (zie ons bericht van 19-8) en maakte Cadillac van de gelegenheid gebruik om de nieuwe XLR te laten zien. Het is de productieversie van de Evoq concept car, die in 2000 debuteerde.
Deze tweepersoons roadster is het jongste model van de zogenaamde Art & Science styling, die onder leiding van ontwerper Chip Wasenko is ontstaan.
Cadillac zal er niet aan ontkomen dat de XLR vooral zal worden vergeleken met de Mercedes-Benz SL. Ook de Caddy heeft een 'verdwijndak', dat opgevouwen in de bagageruimte wordt opgeborgen. Bij de XLR duurt dat 29 seconden.
De productie zal in januari van start gaan, maar de productie van de eerste paar maanden zal intern bij GM worden ingezet om te voorkomen dat er onverwachte problemen opduiken als de XLR al aan het publiek verkocht wordt. Volgens GM's baas Bob Lutz zal er geen exemplaar de fabriek verlaten, voordat hij helemaal perfect is qua kwaliteit en afwerking.
De XLR krijgt een gewijzigde versie onder de lange kap van Cadillac's Northstar-motor, die is gekoppeld aan een 5-traps automatische transmissie die ook met de hand bediend kan worden. Cadillac geeft nog geen vermogen op, maar we mogen verwachten dat dit ligt rond 320 pk.
Binnenin de Cadillac zal het één en al luxe zijn wat de klok slaat, met een kleurenmonitor, navigatiesysteem en een CD-wisselaar in het dashboard. Verder is er een combinatie van licht eucalyptushout en aluminium.
De XLR wordt net als de Corvette gebouwd in Bowling Green, Kentucky, vooral omdat beide modellen een carrosserie hebben van glasvezel. Bovendien staan de XLR en de toekomstige generatie Corvette op dezelfde bodemplaat.
Plaats een reactie