Cadillac is terug in Europa met elektrische Lyriq
Nu zonder ‘side markers’ en met eerste prijs
Zoals verwacht grijpt Cadillac, het vlaggenschip uit het merken-aanbod van General Motors, de komst van de elektrische Cadillac Lyriq aan voor een heropleving van zijn Europese carrière. De Lyriq is inmiddels in het eerste Europese land gepresenteerd en daar horen natuurlijk ook Europese specificaties bij.
De Cadillac Lyriq werd in 2021 naar voren geschoven als de eerste volledig elektrische Cadillac. De eerste van velen, als we het merk mogen geloven, want het eens zo illustere Amerikaanse luxemerk is van plan om een waar EV-offensief te ontketenen.
Ook in Europa lijkt de Lyriq daarvan de aftrap te vormen. Cadillac heeft zijn Europese mediasite nieuw leven in geblazen en toont de eerste afbeeldingen van een Lyriq naar Europese specificaties. Verwacht daarvan overigens niet al teveel nieuws: de in Europa niet verplichte ‘side markers’ zijn van de voorste wielkastranden gehaald en uiteraard zijn er Europese kentekenplaten. Op de foto’s niet zichtbaar, maar ongetwijfeld wel aanwezig zijn de oranjekleurige richtingaanwijzers achter, die de rode, Amerikaanse exemplaren hier vervangen.
Hoewel de Duitse platen anders doen vermoeden, ligt het eerste Europese land waar het herboren Cadillac arriveert niet in de EU. Het gaat om Zwitserland, waar de betreffende Cadillac-vertegenwoordigers gelukkig wel zo vriendelijk zijn geweest om de website voor de gelegenheid even in het Engels te vertalen. Zo leren we dat de Lyriq vooralsnog alleen als vierwielaandrijver verkrijgbaar is in het Alpenland. De eerste ‘Europese’ Cadillac Lyriq heeft daarmee twee elektromotoren die samen een vermogen van 528 pk en 610 Nm aan koppel genereren. Dat zou genoeg moeten zijn voor een 0 tot 100-tijd van 5,3 seconden.
Ook leuk: buitenmaten in voor ons bevatbare millimeters en centimeters in plaats van de ogenschijnlijk willekeurige lichaamsdelen en granen die in de VS worden gebruikt. De Lyriq blijkt 5.005 millimeter lang en 1.623 mm hoog. De breedte is wat ingewikkelder, want Cadillac geeft alleen een waarde mét spiegels op: 2.207 mm. De wielbasis is met 3.094 mm simpelweg enorm. Ter vergelijking: een BMW iX is 4.953 mm lang en 1.695 mm hoog, en heeft een wielbasis van precies 3 meter. Daarmee lijken de twee goed vergelijkbaar, al is de Lyriq naar typisch Amerikaans gebruik wel nipt groter. Dat resulteert ook in een gezonde hoeveelheid ruimte: Cadillac belooft maar liefst 793 liter achter de achterbank en 1.722 liter met de bank plat. Daarmee overtreft hij de BMW iX, wat doet vermoeden dat de Amerikaan ook op de achterbank bijzonder veel ruimte biedt.
Een accu met een netto-capaciteit van maar liefst 102 kWh is standaard in de Zwitserse Lyriq en levert volgens GM een actieradius op van zo’n 530 kilometer. Pakken we weer even die BMW iX erbij, dan valt op dat die auto als ‘50’ netto 105 kWh aan boord heeft en daarmee 630 km ver komt. Qua snelladen zijn de twee dan wel weer aan elkaar gewaagd: 200 kW voor de BMW, 190 voor de Cadillac. De Lyriq heeft uiteraard ook een driefasenlader aan boord, zodat er op de oprit met 11 kW geladen kan worden.
Berg je maar vast voor de aanstaande motorrijtuigenbelasting voor EV’s, want de Cadillac Lyriq heeft een leeggewicht van maar liefst 2.774 kg. Aan de trekhaak mag er trouwens ook een alleraardigst gewicht mee: 1.587 kg.
Cadillac City in Zurich
Prijs Cadillac Lyriq
In Zwitserland is de Lyriq er met bovenstaande specificaties in twee uitvoeringen: Luxury en Sport. De laatste onderscheidt zich ogenschijnlijk vooral op het gebied van uiterlijkheden, want een riante standaarduitrusting is in beide gevallen present. Prijsverschil lijkt er dan ook niet te zijn en opties zijn er nauwelijks. De Cadillac Lyriq is in Zwitserland verkrijgbaar voor 82.000 frank, omgerekend €85.139.
Zwitserse geïnteresseerden kunnen de Lyriq bekijken in ‘Cadillac City’, een op het oog prachtige vestiging in Zurich. Bestellen gaat geheel naar de laatste mode online en afleveringen zouden begin 2024 van start moeten gaan. Aanvullend op de vestiging in Zurich komt Cadillac met ‘Cadillac-to-you’, kortweg C2U, wat bestaat uit een aantal mobiele showrooms die voor een korte periode op bepaalde plekken staan en zo het land door reizen.
Over een komst van Cadillac naar Nederland is op dit moment nog niets bekend, al doen we uiteraard ons best om daar meer over te weten te komen. Cadillac was lange tijd formeel wel aanwezig in Nederland en heeft zelfs nog een Nederlandse website waarop de XT4 wordt aangeprezen, maar in de praktijk is het merk al jaren afwezig. In het eerste decennium van deze eeuw waren we nog wel getuige van een kleine opleving van Cadillac in Europa, dat toen met onder meer de CTS toch soms nog enkele honderden auto’s per jaar verkocht.