AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
C30 nu al het lievelingetje
23
Ruim anderhalf jaar op de markt en nu al een liefhebbersmeeting exclusief voor Volvo C30's. De grootste ter wereld zelfs. En dat allemaal in het Brabantse Breda. AutoWeek nam een kijkje.
Tijdens meetings in de Verenigde Staten en Engeland was het aantal Young Professional-Volvo's op twee handen te tellen. In Breda zijn vandaag vierentwintig trotse eigenaren uit België en Nederland bij elkaar gekomen voor de grootste meeting van C30's tot nu toe. Maar waarom nu al zo'n meeting? De productieversie werd in september 2006 op de Autosalon van Parijs aan het publiek gepresenteerd. Moet de kleine Zweed niet eerst nog een paar jaar rijpen? We vragen het Michel Roeleveld, organisator van deze dag. "Volvo-Forum.nl organiseert twee keer per jaar een grote meeting voor alle type Volvo's. De laatste paar keer was ik daar als enige met een C30. Het leek me juist zo leuk om ook andere C30's te zien."
Roeleveld rijdt zelf in een brandweerrode Passion Red, die vandaag erg opvalt tussen de vele zwart- en grijstinten. Maar de meest in het oog springende Zweed is die van een 22-jarige Vlaamse knaap. Zijn C30 is uitgerust met luchtvering. Met één druk op zijn afstandsbediening laat hij de Volvo tot enkele millimeters boven de grond zakken. "Mooi, hè? Zo'n systeem is eigenlijk illegaal", vertelt de Zuiderbuur met een glimlach van oor tot oor. Het kan hem niet laag genoeg zijn. "De achtervering wil ik nog verder aanpassen. Nu hangt de auto aan de achterkant een paar centimeter boven het wegdek. Dat kan veel lager."
Krap
Een aanwezige Peugeot-rijder kijkt vol bewondering naar de Belgische buikschuiver. Zelf zou hij best een C30 voor de deur willen. "Maar er komt een kleine aan. En er is nou niet bepaald veel ruimte over." Dit zijn meer C30-rijders het vandaag met hem eens. De ruimte achterin en in de kofferbak is aan de krappe kant. "Maar dat weet je van tevoren", zegt Niels Benders (25) uit Waddinxveen. "Verder is het een geweldige auto. Hij stuurt goed, rijdt lekker sportief en het is weer eens wat anders dan een Audi A3 of een BMW 1-serie. Waar anders kun je een witte auto met een bruine bumperkit zo bij de dealer bestellen?"
Een aanwezige Peugeot-rijder kijkt vol bewondering naar de Belgische buikschuiver. Zelf zou hij best een C30 voor de deur willen. "Maar er komt een kleine aan. En er is nou niet bepaald veel ruimte over." Dit zijn meer C30-rijders het vandaag met hem eens. De ruimte achterin en in de kofferbak is aan de krappe kant. "Maar dat weet je van tevoren", zegt Niels Benders (25) uit Waddinxveen. "Verder is het een geweldige auto. Hij stuurt goed, rijdt lekker sportief en het is weer eens wat anders dan een Audi A3 of een BMW 1-serie. Waar anders kun je een witte auto met een bruine bumperkit zo bij de dealer bestellen?"
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd
Reportage
Zo ruim interpreteert Volvo de C met de C30 en C40: de laatste echte was natuurlijk de Volvo C70
Praktijkervaring
Praktijkervaring Volvo C30: eigenaren over opvallend gestileerde Zweed
Op Zoek Naar