BYD Song Plus en Denza D9 in Nederland

BYD zit niet stil

BYD Song Plus EV
BYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVBYD Song Plus EVDenza D9 BYDDenza D9 BYD

Ze zitten bepaald niet stil bij de Europese tak van het Chinese BYD. Het merk heeft hier nu al een gamma van vijf verschillende modellen, maar de eerste exemplaren van de volgende lichting zijn al in Nederland gearriveerd. Het gaat om de BYD Song Plus EV én de Denza D9, die eigenlijk geen BYD is.

BYD is in Nederland vrij nieuw, maar in China een ware gigant. Het merk kan er naar believen kiezen uit de vele, vele auto’s die aldaar worden gevoerd, al ligt het in de praktijk natuurlijk iets gecompliceerder dan zoals wij het nu stellen. Voor Europese homologatie – en om imagoschade te voorkomen – wordt er vaak flink gesleuteld aan bijvoorbeeld de veiligheid van de auto’s, terwijl BYD intussen goed nadenkt over welke modellen hier goed zouden kunnen verkopen.

Op die manier maakten we sinds de lancering van het merk in 2022 kennis met de Han, de Tang en de Atto 3, dit jaar gevolgd door de Seal en de Dolphin, waarvan sinds gisteren een video online staat. Terug in Nederland viel ons oog op een hier nog onbekend model: de BYD Song Plus EV.

Let wel: er is nog totaal geen sprake van officiële bevestiging dat deze SUV hierop de markt komt. BYD zegt alleen dat er meer in het vat zit, maar treedt niet in details. Op basis van het feit dat er maar liefst drie verschillende Song Plus EV’s in Nederland staan, kunnen we concluderen dat het model op zijn minst serieus wordt overwogen voor de Europese markt. Waarom ook niet, want als middelgrote SUV past hij uitstekend tussen de compacte Atto 3 en de grote Tang.

BYD Song Plus EV

BYD Song Plus.

De BYD Song Plus is net als de Han en de Tang een auto uit de zogenaamde Dynasty-modelserie van BYD. Hij verscheen in 2020 op de markt als een wat lagere en sportievere versie van de iets oudere Song Pro. De Song Plus is er met verbrandingsmotoren en als volledig elektrische Song Plus EV. Die laatste verscheen met een Tang-achtige neus, een versie die we in Nederland in ongecamoufleerde vorm aantroffen. De gecamoufleerde auto’s zijn Songs van na de reeds in China gepresenteerde facelift. In de fotogalerij vind je daarom ook afbeeldingen van een ongecamoufleerde facelift-Song Plus EV. De facelift is behoorlijk uitgebreid en voorziet de BYD Song van een neus in de stijl van de Seal, waarmee we de fabrikant voor het eerst op iets van consistentie in exterieurdesign kunnen betrappen. Ook de achterlichten zijn duidelijk anders dan voorheen.

Met een lengte van zo’n 4,70 is de BYD Song Plus vergelijkbaar met de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5, al heeft hij een wat traditonelere SUV-koets. In China krijgt de Song Plus EV naar verluidt een accu van 72 kWh, maar het is ook mogelijk dat BYD het 82-kWh pakket van de Seal gebruikt. Die komt daar 570 kilometer ver mee, de hogere Song Plus ongetwijfeld wat minder. Het staat niet vast dat BYD bij een Europese introductie vasthoudt aan de naam ‘Song Plus’. In het geval van de Han, de Tang, de Seal en de Dolphin wordt wel overal dezelfde naam gebruikt, maar ‘Atto 3’ is specifiek voor exportlanden.

Denza D9

Als bonus troffen we op hetzelfde Nederlandse parkeerterrein nóg een hier onbekend BYD-product aan, de Denza D9. Denza is een apart merk binnen BYD en de D9 is een superluxe personenbus in de stijl van de Toyota Alphard en de ook in sommige Europese landen te lanceren Lexus LM. Collega Lars merkte al eerder op dat de Denza D9 voorkomt in een Europese patentaanvraag, dus helemaal nieuw is het idee van een Europese carrière niet. Toch kis het goed mogelijk dat dit ene exemplaar hier in Nederland alleen voor interne doeleinden wordt gebruikt. Hier bevindt zich immers de hoofdzetel van BYD Europe, wat verklaart waarom de nieuwe BYD’s zich überhaupt op Nederlands grondgebied bevinden. De gefotografeerde D9 is een plug-in hybride, maar een volledig elektrische versie bestaat ook.

Denza D9.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.