BYD Sealion 7 is klaar voor Europa
De échte Seal SUV
BYD levert de Seal en de Seal U, een SUV met een soortgelijk design. Technisch is de Seal U echter helemaal geen Seal, maar deze gloednieuwe Sealion 7 juist wel. De Sealion 7 staat in Parijs, klaar voor de Europese markt.
De BYD Seal U deelt zijn naam en designtaal met de reguliere Seal, maar heeft een totaal ander platform en andere aandrijflijn dan die sedan. De Seal U is dan ook helemaal geen ‘dedicated’ EV en is er ook als hybride, de Seal is altijd elektrisch. Deze BYD Sealion is dat ook. Hij is weliswaar vernoemd naar een zeeleeuw in plaats van een zeehond, maar lijkt in technisch opzicht als twee druppels water op de Seal. Ook deze auto staat dus op wat BYD het e-Platform 3.0 noemt, een puur voor EV’s ontwikkelde basis met (in principe) achterwielaandrijving. De Sealion 7 is met 4,83 meter 3 centimeter langer dan een Seal, heeft een 1 centimeter grotere wielbasis en is zo’n 16 centimeter hoger. Voor een SUV is hij alsnog niet zo hoog en dat is bewust, want BYD geeft de auto een coupé-achtige daklijn. Buiten- en binnenkant vertonen veel overeenkomsten met de Seal en dus ziet ook de Sealion er modern uit. BYD belooft veel ruimte, ook voor het onder het aflopende dak verstopte hoofd van de achterpassagiers.
BYD Sealion 7
De BYD Sealion die in Parijs staat, lijkt als twee druppels water op de Chinese versie die we eerder zagen. BYD strooit nog altijd niet met specificaties. Wel belooft het merk dat de auto met 230 kW kan snelladen, aanzienlijk meer dan de 150 kW die een Seal haalt. De snelste versie heeft twee motoren en vierwielaandrijving en sprint in 4,5 tellen van 0 naar 100 km/h, bij een top van 215 km/h.
Bij een elektrische SUV met een aflopende daklijn komt de Tesla Model Y al snel in beeld als het om concurrenten gaat, maar de Sealion is wel een slagje groter dan de 4,75 meter lange Tesla. De BYD Seal is met €45.990 precies even duur als een Model Y, dus het ligt voor de hand dat de Sealion iets duurder zal zijn dan dat. Als goedkoper alternatief heeft BYD altijd nog die Seal U, die er in elektrische vorm vanaf €42.990 is.
Naam
Wij hebben het nooit zo geleerd op de basisschool, maar een zeeleeuw is dus eigenlijk gewoon een zeehond op hoge poten. We moeten het ook nog even over de rest van de naam hebben, want die ‘7’ slaat ogenschijnlijk als een tang op een bruinvis. Er is immers helemaal geen Sealion 6 in Europa, noch een Sealion 8. BYD neemt deze naam over uit China en heeft ons vaker op deze manier in verwarring gebracht. De BYD Atto 3 staat immers ook op zichzelf. Dat model zou aanvankelijk gezelschap gaan krijgen van andere Atto-modellen met lagere en hogere cijfers, maar dat is nooit gebeurd. Ook met ‘Sealion 7’ zullen we dus moeten leren leven. Dat kan concreet vanaf begin 2025, want dan arriveert de nieuwste BYD in Nederland.
Had je deze auto's al gezien?

BYD Sealion 7 Comfort 82.5 kWh | Uit voorraad leverbaar
- 2025
- 0 km

BYD Sealion 7 Excellence AWD 91.3 kWh | Leder | Panoramadak | LM velgen | Parkeersensoren | Navigatie |
- 2024
- 12.499 km

BYD Sealion 7 Excellence AWD 91.3 kWh Demo| AWD | 502 WLTP | 20" lichtmetalen velgen |
- 2025
- 7.965 km