AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bush: investeren in accutechniek
De Amerikaanse president George W. Bush roept op om te blijven investeren in betere accu-techniek en duurzame brandstoffen voor de auto's van de toekomst.
In zijn State of the Union, z'n jaarlijkse toespraak voor het Congres (zeg maar de Amerikaanse troonrede), heeft President Bush het naast de teruglopende groei van de economie en de strijd tegen Al Qaida ook gehad over schone energie en het terugdringen van de afhankelijkheid van olie.
Vorig jaar was het terugdringen van het brandstofverbruik ook al een onderwerp in de rede. Toen ging het er volgens Bush vooral om met een lagere brandstofconsumptie (en dan met name die van benzine) minder afhankelijk te hoeven zijn van 'schurkenstaten' voor olieleveranties. Dit jaar lijkt de president het over een andere boeg te gooien, een groenere boeg; onder andere door Amerikaanse onderzoekers in staat te stellen een nieuwe generatie schone energietechnieken te ontwikkelen. Voor de auto's en vrachtwagens van de toekomst wil Bush duurzame brandstoffen en vooruitstrevende accutechniek. Eventuele plug-in hybriden zouden hun elektriciteit dan betrekken van kolencentrales waar de kooldioxide van afgevangen wordt, maar ook van kernenergie. Verder stelde Bush voor om een internationaal fonds op te richten om landen als China en India te helpen bij de ontwikkeling van schone energiebronnen.
Getallen werden dit jaar niet meer genoemd. Dit in tegenstelling tot de presidentskandidaten; Barack Obama heeft het in zijn plannen over een investering van 150 miljard dollar in een nieuwe generatie biobrandstoffen de komende tien jaar. En ook Hillary Clinton durft cijfers te noemen. Zo heeft zij het in haar verkiezingsprogramma over een verbruikslimiet van 55 mijl per gallon in 2030 oftewel 4,2 liter per 100 km (= 1:23). Of het ook realiteit wordt, zal de tijd moeten leren. Maar een issue is het zeker wel in de USA.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Mitsubishi Grandis: terug als Renault Symbioz
Nieuws
Tesla Model Y in juni weer de nummer één van Nederland
Nieuws
Autoverkopen: Nog niet 1 op de 5 nieuwe elektrische auto's is van particulier
Skoda Superb Combi 2.0 TDI - 2013 - 460.635 km - Klokje rond
Nieuws