Bultaco Linx: buizenframe met Cupra-kracht

Doorgesnoven skelter uit Spanje

Bultaco Linx
Bultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco LinxBultaco Linx
Een oude Spaanse motorfietsbouwer die een elektrische straatracer op de menukaart zet, dat klinkt als een smakelijke hap. Welkom Bultaco Linx!

Bultaco was tussen 1958 en 1983 een fabrikant van motorfietsen, maar is al lang niet meer actief. In 2014 werd aangekondigd dat het merk zou terugkeren met elektrische motorfietsen. Vandaag maakt de fabrikant een uitstapje naar de wereld van de vierwielers met de Linx!

De Linx is een soort skelter op steroïde in de stijl van auto's als de KTM X-Bow en Ariel Atom: een buizenframe, een motor achter de voorstoelen en een onderstel dat nierstenen kan vergruizen. Dankzij een lichtgewicht platform en koolstofvezel plaatwerk legt de auto zo'n 850 kilo in de schaal. Het uitlaatsysteem is afkomstig van niemand minder dan Akrapovic.

In tegenstelling tot de elektrische motorfietsen die Bultaco wil gaan bouwen, beschikt de Linx gewoon over een verbrandingsmotor. Achter de voorstoelen ligt de 2.0-liter metende TSI uit auto's als de Golf GTI en de Leon Cupra. Het blok is niet meer origineel en is nu goed voor tussen de 300 en 400 pk. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h moet in 3,8 tellen achter de rug zijn. Wie het aandurft, kan doordenderen tot een snelheid van 280 km/h.

Bultaco wil de auto eind volgend jaar op de markt brengen. Een prijskaartje is nog niet bekend.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.