Buick Electra GS: groter dan een Mercedes-Benz EQS!

Electra wordt submerk

Buick Electra GS
Buick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GSBuick Electra GS

In Europa moeten we het al even zonder Opel Insignia doen. Als Opel bij General Motors was gebleven en de Insignia een elektrische opvolger van GM had gekregen, dan zou dat zomaar een gelikt gelijnde EV kunnen zijn geweest die gelijkenissen vertoont met deze Buick Electra GS.

Het is inmiddels alweer een aantal jaar geleden dat de Opel Insignia van de markt verdween. In Nederland vonden de laatste nieuwe Opels Insignia in 2022 een eigenaar en aan een opvolger voor de onder de vleugels van General Motors ontwikkelde middenklasser heeft het huidige moederbedrijf Stellantis zich (nog) niet gewaagd. De Opel (in het Verenigd Koninkrijk Vauxhall) Insignia had in de vorm van de Buick Regal tweelingbroertjes, onder meer in China waar de Buick Regal een vierdeurs sedanversie was van de Insignia. Van die Chinese Regal bestond een sportieve topversie die als Regal GS (Grand Sport) door het leven ging. Buick heeft in China nu de Electra GS getoond: een vooruitblik op een grote elektrische nieuwkomer die Electra - tegenwoordig de naam van een elektrische modellijn van Buick - combineert met de bekende GS-lettercombinatie.

De Buick Electra GS is groot. Heel groot. Het model strekt zich uit over een afstand van 5,3 meter en heeft een wielbasis van 3,2 meter. Daarmee is hij nog enkele centimeters langer dan een Mercedes-Benz EQS. De Electra GS is volgens Buick 'in China en voor China' ontworpen. Dat is gezien de relatieve populariteit van Buick in China dan ook niet zo gek. Het gevaarte staat op 23-inch sloffen en biedt vier inzittenden elk een eigen stoel. Ook achterin dus geen achterbank. Tijd voor wat typische designtechnische taalkundige poespas: de auto heeft Reverse Checkmark-verlichting in zijn front, is getekend volgens Buicks Kinectic Sculpture-designtaal en heeft lijnen die volgens Buick 'half wild en half wijs' zijn. Toe maar. De Electra GS is volgens Buick een uithangbord dat laat zien waar het de komende jaren naartoe wil. 'De Electra GS is pas het begin,' aldus Chief Design Officer Stuart Norris in een begeleidend schrijven.

Buick Electra

Buick Electra.

Electra

Electra was in China al even deel van de modelnaam van een aantal elektrische SUV's en cross-overs, maar is vanaf nu echt een submerk. Modellen van Electra komen op een platform te staan dat Buick Xiao Yao Super Architecture noemt. Daarop komen onder meer auto's te staan die met 640 kW moeten kunnen snelladen. Ditmaal is Electra niet voorbehouden aan volledig elektrische modellen, het submerk gaat ook plug-ins en EV's met een range-extender voeren.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.