Bugatti Mistral: spectaculair sluitstuk van W16

Eind van een tijdperk

Bugatti Mistral
Bugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti MistralBugatti Type 57 Roadster Grand RaidBugatti Type 57 Roadster Grand Raid

De laatste exemplaren van de Bugatti Chiron zijn gebouwd en dat betekent dat het einde nadert voor de machtige 8.0 W16. Maar niet voordat Bugatti met gepaste bombarie afscheid neemt van zijn zestiencilinder. Dit is de Bugatti Mistral.

Bugatti presenteert een wel heel bijzondere nieuwkomer: de Mistral. De Mistral is een hyperexclusieve exoot die zijn technische basis deelt met de Chiron. Dat betekent dat de roadster eveneens is voorzien van de 8.0 W16, de met vier turbo's uitgeruste krachtbron die je kent van de Chiron. Het is echter niet de zestiencilinder uit de reguliere Chiron, maar de tot 1.600 pk opgeschroefde variant van de Chiron Super Sport 300+. Diezelfde variant van de W16 lag overigens ook in de Centodieci, net als de Divo, La Voiture Noire en Bolide een derivaat van de Chiron.

Bugatti Mistral

Bugatti Mistral

Volgens Bugatti heeft het in de Mistral designelementen van de Type 57 Roadster Grand Raid verwerkt (foto's 25 en 26). Wij moesten hem opzoeken en vonden uiteindelijk enige gelijkenissen in de dubbele luchthappers die zich achter de voorstoelen bevinden en in de vorm van de voorruit. Leuk weetje: de luchthappers achter de stoelen zijn sterk genoeg om als rollbar te dienen bij een eventuele koprol. Op topsnelheid voeren die luchttunnels 70.000 liter lucht per minuut naar de W16.

Het front van de Mistral doet denken aan dat van de Divo terwijl we in de X-vormige achterlichten weer invloeden van de Bolide zien. De Mistral dient min of meer als afscheid van de W16. Bugatti maakt namelijk deel uit van een samenwerkingsverband tussen de Volkswagen Group en Rimac. Rimac inderdaad, het uit Kroatië afkomstige merk dat met zijn elektrische supersporters als de Nevera hoge ogen gooit. Dat betekent dat ook Bugatti een elektrische toekomst tegemoet gaat, een toekomst waarin geen ruimte meer is voor een benzine gorgelende 8,0-liter W16.

Bugatti gaat 99 exemplaren van de Mistral bouwen. Elk exemplaar kost minimaal €5 miljoen. Ondanks die heftige prijs zijn alle exemplaren van de Bugatti Mistral al vergeven.

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.