Budgetmerk Dacia stuwt verkoop Renault
In totaal verkocht de groep 2,63 miljoen personenauto's en bedrijfswagens, een groei van 3,1 procent vergeleken met een jaar eerder. De verkoop van de Roemeense dochteronderneming Dacia ging met bijna een vijfde (19 procent) omhoog. De Fransen richten zich al een tijd op de opkomende economieën, waar een grote vraag is naar de goedkopere instapmodellen. Renault boekte het afgelopen jaar meer dan de helft van de omzet buiten Europa.
Ook in Nederland is de verkoop van Dacia gestegen. Vorig jaar verkocht het Roemeense merk 2.999 auto's, tegenover 2.170 exemplaren in 2012. Renault liet juist het tegenovergestelde zien, en zag de verkoop van z'n auto's vorig jaar dalen naar 37.184 stuks, terwijl er in 2012 nog 43.828 Fransmannen de fabriek verlieten.
In Nederland was Renault vorig jaar, na Volkswagen, het best verkochte merk. De Fransen hebben in ons land een marktaandeel van 8,9 procent.