AutoWeek 14 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 14 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
5

Vooral bezig met problemen inventariseren

Bovag: 'We zijn nu het crisiscentrum voor de mobiliteitsbranche'

Garage BOVAG brug klokje rond APK Skoda Octavia
  • Nu.nl/Nick Augusteijn
  • Autonieuws
16 maart 2020 om 21:38
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Nederland is door de coronamaatregelen van de overheid een stuk langzamer gaan draaien. Daar merkt de mobiliteitsbranche de gevolgen van, waardoor de Bovag als brancheorganisatie juist op volle toeren draait. Wat betekent de huidige situatie voor de sector?

Op maandagochtend stonden er geen files in Nederland, aangezien veel mensen thuis werken. Er wordt minder gereden, hetgeen tankstations terugzien in de klandizie. En doordat er minder voertuigen op de weg zijn, is ook het aantal ongevallen verminderd. Zodoende komen er minder auto's bij schadeherstelbedrijven terecht. Omdat veel wagens stilstaan, zien bijvoorbeeld ook autowasserijen en poetsbedrijven hun activiteit teruglopen.

Veel garagebedrijven hebben maatregelen genomen

"De huidige situatie heeft gevolgen voor al onze branches", zegt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. "We zijn het crisiscentrum van de mobiliteitsbranche op dit moment." De brancheorganisatie is daarom vooral bezig met het inventariseren van de problemen en het onderhouden van de juiste contacten. "Het is nog te vroeg om te zeggen welke branche met welke schadepost te maken zal krijgen", aldus Huyskens.

De woordvoerder zegt van de garagebedrijven nog geen signalen ontvangen te hebben dat er massaal reparaties of onderhoudsbeurten worden uitgesteld. Daarnaast hebben veel garagebedrijven het initiatief genomen om met simpele doch effectieve voorzorgsmaatregelen te komen.

"Er is heerst een groot verantwoordelijkheidsgevoel en bedrijven doen er alles aan om fysiek contact tussen personen zoveel mogelijk te vermijden. Als de auto onderhoud nodig heeft, is dat fysieke contact in feite ook niet nodig. Er zijn autobedrijven die hun showroom gesloten hebben of hun werkplaats ontoegankelijk hebben gemaakt voor klanten. Weer anderen hebben de mogelijkheden verruimd om auto's op te halen of werken met een special loket voor de afgifte van de autosleutel", zegt Huyskens.

Lastig parket

Wel is het zo dat sommige bedrijfstakken meer risico lopen dan anderen, waardoor de Bovag de balans moet vinden tussen belangenbehartiging en advies. "Rijscholen krijgen mogelijk meer last van de coronacrisis dan andere bedrijven, aangezien het lastig is anderhalve meter afstand te houden. Maar als we zouden adviseren te stoppen met lessen, raken we een hoop ondernemers direct in de portemonnee".

In tegenstelling tot theorie- en praktijkexamens gaan rijlessen vooralsnog gewoon door, al moeten rijschoolhouders er wel op toezien dat zaken als de deurgreep, het stuurwiel en de pook van de versnellingsbak steeds ontsmet worden.

"Mensen moeten zich kunnen blijven voorbereiden op de reeds ingeplande examens voor over een aantal weken, zodat niet ook die planning helemaal in de soep loopt. In die zin kun je de huidige situatie zien als een hele strenge winter, waarin er doorgaans ook minder mogelijk is", licht Huyskens toe.

'Deel ideeën en ervaringen'

Tankstations wordt aangeraden zo min mogelijk mensen tegelijk in de shop te hebben en de coffeecorners te sluiten. Alle activiteiten met daarop een horecavergunning moeten sowieso gesloten worden, dus zoveel mogelijk de dranken vanuit de koeling of de (koffie)automaat.

Ook het aantal producten dat vers bereid wordt, zou verminderd moeten worden of in ieder geval van tevoren klaargemaakt moeten worden, zodat zelfbediening mogelijk wordt.

"Het zijn vooral praktische adviezen waar je aan moet denken. We vragen ondernemers dan ook om vooral hun ideeën en ervaringen te delen. Wie weet zit de gouden tip ertussen", zegt Huyskens.

Zelf probeert de Bovag de branche zoveel mogelijk op de hoogte te houden via het ledenportaal online en via social media, bijvoorbeeld over de werktijdverkorting, deeltijd-WW en versnelde openstelling van de verruimde borgstelling voor het midden- en kleinbedrijf (BMKB) opengesteld, die op maandag is ingegaan.

Lezersreacties (5) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Dacia Sandero vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

Dacia Sandero vs. Suzuki Swift - Dubbeltest

Met de kakelverse Sandero blijft Dacia trouw aan zijn principe van veel voor weinig, en dan...

Lees meer
Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Ford Transit Connect 1.5 EcoBlue - Op de Rollenbank

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Vijf sportieve Toyota's met achterwielaandrijving

    Vijf sportieve Toyota's met achterwielaandrijving

    25
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    Zo komt je oude Nissan Leaf een stuk verder

    46
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Tucson - Back to Basics

    Hyundai Tucson - Back to Basics

    15
    • 10 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    Elektrische Citroën ë-C4 stukje goedkoper

    32
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    Citroën C1 Millennium biedt meer voor minder

    15
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    'Welke-nieuwe-auto-had-minder-dan-44-pk?'- AutoWeek Podcast

    'Welke-nieuwe-auto-had-minder-dan-44-pk?'-...

    12
    • 9 april 2021
  • Autonieuws
    Bentley Continental GT3 op biobrandstof naar Pikes Peak

    Bentley Continental GT3 op biobrandstof...

    9
    • 9 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep