BMX X Coupé
Dit is de BMW X Coupé, een prototype dat z'n debuut maakt in Detroit. Het is een unieke kruising tussen een sportcoupé en een terreinauto. Volgens BMW heeft de X Coupé dezelfde terreinvaardigheden als de X5. De bodemvrijheid is identiek, en dezelfde elektronische hulpjes als ABD-X (automatisch differentieel), DSC (stabiliteitsregeling) en HDC (afdaalhulp) zijn aanwezig.
De designfilosofie achter de X Coupé wordt door BMW 'Flame Surfacing' genoemd. De vormen in het plaatwerk onstaan wanneer je een gasstroom onder hoge druk verbrandt. Verder heeft BMW enkele asymetrische elementen aan het design toegevoegd. De achterlichten zijn bijvoorbeeld ongelijk van vorm, en alleen aan de rechterachterzijde ontbreekt de C-stijl. De complete achterzijde scharniert naar achteren open en geeft zo gelijktijdig toegang tot de bagageruimte en de achterste zitplaatsen. Een ander opvallend detail is de bodemspoiler onder de achterbumper. Wanneer de auto onroad de 100 km/h overschrijdt, daalt de spoiler iets om zo een gunstiger luchtstroom te bereiken. Voor en achter zijn forse 20'-velgen gemonteerd, de banden meten 255/50 voor en 285/45 achter. Qua grootte zit de X Coupé tussen de Z3 en Z8 in (l/b/h: 4,58/1,87/1,48m).
BMW noemt de X Coupé een 1+3 zitter in plaats van een 2+2. De bestuurder zit tamelijk gescheiden van de passagiers door een prominent aanwezige en op de bestuurder gerichte middenconsole. Sommige meters, zoals de temperatuurmeter en brandstofmeter, zijn opgenomen in de linkerdeur. Doordat de pedalen verstelbaar zijn moet iedereen, van welk postuur dan ook, een goede zit achter het stuur kunnen vinden. De middenconsole is voorzien van een multifunctionele monitor. Een belangrijke functie is het offroad-navigatiesysteem. De leidt de bestuurder niet alleen over verharde wegen, maar wijst ook de weg in het terrein. Het interieur is verder riant voorzien van aluminium details.
De X Coupé wordt aangedreven door een (jawel) dieselmotor. Het gaat hier om de motor uit de 330d. Het max. vermogen bedraagt nog steeds 135 kW (184 pk), maar het koppel werd tot 450 Nm verhoogd. De krachtbron staat in verbinding met een 5-traps steptronic automaat. Exacte prestatiecijfers geeft BMW niet, maar de topsnelheid zou ruim boven de 200 km/h moeten liggen.
De X Coupé is nog een designstudie, maar zou zomaar realiteit kunnen worden. De gebruikte techniek zouden we weleens terug kunnen zien in de X3 die volgend jaar geïntroduceerd wordt, en de auto zelf is misschien wel een verwijzing naar een nieuwe Z3.