BMW’s Neue Klasse coupé wordt spiritueel opvolger i8 - Vooruitblik

Zelfde vrijheid, ander gebruik

BMW Neue Klasse coupé (Illustratie: Larson)
AutoWeek 33 2024
AutoWeek 33 2024

Je leest het in AutoWeek 33 2024

In een puur elektrische auto hoeft geen ruimte te zijn voor een verbrandingsmotor, wat allerlei vrijheden schept voor de ontwerpers. BMW melkt die mogelijkheden met een aanstaande sportcoupé maximaal uit, maar doet dat heel anders dan we gewend zijn.

Highlights

  • Echte coupé met twee deuren
  • Mogelijk een unieke elektrische aandrijflijn
  • Spiritueel opvolger van de i8

Het bouwen van een auto op een soort elektrisch skateboard waarin de accu’s zijn verwerkt, geeft alle kansen om zo’n auto te voorzien van een afwijkende vorm. Doorgaans resulteert dat in een model met een relatief korte neus, een enorme wielbasis en een langgerekte vorm. Dat is logisch, want op die manier creëert een autobouwer binnen een bepaalde lengtemaat zoveel mogelijk ruimte. Maar wat nu als ruimte niet het doel is? BMW laat zien wat er dan kan gebeuren. Het Duitse merk werkt aan een pure, op zichzelf staande sportcoupé met een zeer sterke wigvorm, een vrij gedrongen carrosserie en een extreem lage neus. Ook echt een model dat met een verbrandingsmotor niet had kunnen bestaan, maar dan wel heel anders dan andere ‘dedicated’ EV’s. De schetsen die je op deze pagina’s vindt, zijn gebaseerd op duidelijke spionagefoto’s en dus heel accuraat. De nog naamloze coupé is nadrukkelijk geen carrosserievariant van een bestaand of toekomstig model, maar staat als sportauto helemaal op zichzelf.

Dat is in de geschiedenis van BMW maar een paar keer voorgekomen, waarbij de in 2020 geschrapte i8 het laatste voorbeeld is. Liefhebbers met historisch besef zullen in de nieuwkomer wellicht wat trekjes van een Volkswagen Corrado of zelfs een Lancia Montecarlo zien, maar in het hedendaagse autolandschap staat deze tweedeurs BMW toch echt helemaal op zichzelf. Als onderdeel van BMW’s Neue Klasse-modellijn is hij getekend met strakke lijnen, ononderbroken vlakken en platte, simpele lichtunits. Dat levert een zeker voor BMW-maatstaven behoorlijk rustig ontwerp op, waarbij de basisvorm veel meer spreekt dan details als grilles, bumpers en een overdaad aan M-badges. BMW’s traditionele, opgesplitste grille schittert in feite zelfs helemaal door afwezigheid, al is de ‘knip’ in het midden van het zwarte vlak in de neus er wel een duidelijke verwijzing naar. Het front zelf helt ietwat voorover en grijpt daarmee terug op de ‘sharknose’-BMW’s uit de jaren 70 en 80.

BMW Neue Klasse coupé (Illustratie: Larson).

Elektromotor in wiel

Hoewel het op de schetsen niet zo mooi naar voren komt, sluit de zijruit vrijwel naadloos aan op het dak. Een spannende vraag is hoe de deuren openen. De i8 had immers vleugeldeuren, en gezien de uitsnede van het portier van deze nieuwe coupé sluiten we iets soortgelijks hier niet uit. De auto heeft bijvoorbeeld opvallend hoge dorpels, die optisch overlopen in een opvallende luchtinlaat net voor het achterwiel. Wat zich achter de wielen afspeelt, is ook interessant. Op de schetsen is weliswaar nog een traditionele combinatie van remschijf en remklauw te zien, maar op spionagefoto’s ontbreekt die klauw. Dat doet vermoeden dat BMW van plan is om elektromotoren in de wielen te verstoppen, met als resultaat een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem en een auto die zich ook op technologisch vlak duidelijk weet te onderscheiden. Zo’n aandrijflijn bestaat tot nu toe alleen in de concept- en fantasiewereld en levert een aantal belangrijke voordelen op. Zo kan BMW op deze manier elk wiel op elk gegeven moment van de optimale hoeveelheid vermogen voorzien, beter en sneller dan mogelijk is met twee elektromotoren of een verbrandingsmotor met traditionele differentiëlen. Hoe de nieuwe coupé rijdt, is dan ook minstens zo interessant als zijn uiterlijk.

Neue Klasse

BMW proeft de vrijheid van een puur voor EV’s bedoeld platform binnenkort feitelijk voor het eerst, want alle huidige modellen van het merk delen hun technische basis met bestaande benzinemodellen. De in 2022 geschrapte i3 was gek genoeg de enige uitzondering op deze regel, die zelfs op de visueel wel degelijk unieke iX van toepassing is. De ‘dedicated’ EV’s verschijnen onder de naam Neue Klasse, een historisch verantwoorde BMW-aanduiding voor een reeks unieke modellen die van groot belang zijn voor het merk. De eerste Neue Klasse-EV verschijnt volgend jaar en wordt een X3-achtige SUV. In 2026 volgt een sedan van 3-serie-formaat. Gezien de te verwachten verkoopaantallen is het niet gek als BMW liever prioriteit geeft aan die modellen, maar de nieuwe coupé kan tegelijkertijd belangrijk zijn als imagomaker en een goede aandachtstrekker zijn voor de nieuwe modelreeks. Kijk dus niet gek op als de bijzondere tweedeurs toch ergens in de beginjaren van de Neue Klasse wordt gepresenteerd.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (101)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.