BMW zint op langere samenwerking met Toyota
Auto's en brandstofcellen
BMW en Toyota gingen al bijna tien jaar geleden met elkaar in zee voor de ontwikkeling van accutechnologie. Later kwam daar ook brandstofceltechnologie bij en natuurlijk de gezamenlijke ontwikkeling van de Supra en Z4. Als het aan BMW ligt, is er basis voor nog veel meer.
Begin 2013 werd bekend dat Toyota brandstofceltechnologie zou gaan leveren aan BMW. Dat was in zekere zin een uitbreiding van een nog eerder gesloten overeenkomst; in 2011 sloegen beide merken al de handen ineen om gezamenlijk lithium-ionbatterijen te ontwikkelen. Uiteindelijk ging het nog een stap verder, toen BMW en Toyota samen gingen werken aan een nieuwe sportauto. Dat mondde uit in de Toyota Supra en de BMW Z4. Begin dit jaar werd meer duidelijk over nog een vrucht van de samenwerking: een BMW X5 met brandstofcel. De samenwerking loopt nog door tot in 2025, maar BMW-CEO Oliver Zipse geeft nu aan dat het van hem langer mag duren.
Volgens de Duitse topman bevalt de samenwerking met de Japanners heel goed en is er nog meer mogelijk dan er nu al in de pijplijn zit: "We zouden er goed aan doen om onze banden verder aan te halen voor de komende decennia", tekent Reuters op. Zipse benadrukt daarbij dat hij nog altijd veel toekomst ziet in auto's met brandstofcellen en daar kan het Toyota uiteraard goed bij gebruiken. Ook het gezamenlijk ontwikkelen van sportauto's ziet Zipse voor de langere termijn wel zitten. De Toyota Supra maakt gebruik van BMW-motoren en staat op een gezamenlijk ontwikkelde basis. Wel is het volgens Zipse nog de vraag welke rol sportauto's innemen in het BMW van de toekomst. Een hybride aangedreven 'Z' of zelfs eentje met een door Toyota ontwikkelde brandstofcel? We zullen het zien.