BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'
Meer waterstof-BMW's op komst
BMW lijkt waterstof een grotere rol van betekenis toe te dichten. Dat blijkt uit een interessante uitspraak van niemand minder dan BMW-topman Oliver Zipse.
BMW heeft waterstof nooit uit het oog verloren, maar zo fanatiek als bijvoorbeeld Hyundai en Toyota op auto's met een brandstofcel inzetten gaan de Duitsers niet te werk. Dat zou in de nabije toekomst best eens heel anders kunnen zijn. CEO Oliver Zipse zegt namelijk dat BMW de rol die waterstof in volledig elektrisch vervoer kan spelen moet heroverwegen.
Volgens de topman is waterstof "het ontbrekende stukje in de puzzel van elektrisch vervoer." BMW voorziet voor waterstof vooral een rol in gebieden waar reguliere elektrische auto's vooralsnog niet goed van de grond komen. Eerder dit jaar gaf BMW aan dat waterstof alleen interessant is voor SUV's, maar daar lijkt het merk dus enigszins op terug te komen.
Eind dit jaar slingert BMW de productie aan van een elektrische aangedreven X5's met een brandstofcel aan boord. Die BMW iX5 Hydrogen wordt in een kleine serie gebouwd, maar Zipse geeft aan dat het merk al vooruitkijkt. Volgens de topman denkt BMW namelijk al na over een opvolger van dat model. Daarnaast voorziet de topman ook de komst van elektrische auto's op het Neue Klasse-platform met een brandstofcel aan boord.
BMW en waterstof
De iX5 Hydrogen is overigens niet de eerste waterstof-BMW. Al in 2005 kwam BMW met de Hydrogen 7, een prototype van een toen actuele 7-serie (E65) met de 6.0 V12 van de 760i. Die twaalfcilinder lustte zowel benzine als waterstof en was dus een waterstofauto van een heel ander slag dan de iX5 Hydrogen. Voor de iX5 Hydrogen heeft BMW overigens aangehaakt bij Toyota, dat met de Mirai en diverse andere projecten al behoorlijk wat ervaring heeft in waterstofland.