BMW-productiechef pleit voor privileges voor EV-rijders
Verkoop aanjagen
Om de verkoop van elektrische auto's aan te jagen, moeten EV-rijders misschien maar wat privileges krijgen ten opzichte van mensen met een brandstofauto. Dat stelt BMW's productiechef.
De verkoop van elektrische auto's valt in tal van markten wat tegen. Fabrikanten hadden gerekend op een steilere groeicurve en daarom zitten steeds meer autobouwers in de maag met hun elektrische toekomstplannen. Om die reden benadrukte BMW-topman Oliver Zipse onlangs nog dat BMW's aanpak in die zin goed uitpakt, omdat het nog volop op diverse aandrijflijnen inzet. Toch wil ook BMW liever nog meer elektrische auto's verkopen. Dat blijkt ook wel uit wat productiechef Milan Nedeljkovic nu voorstelt.
Nedelkovicj ziet onder meer in Duitsland de verkopen van EV's flink kelderen. Dat wordt vaak gelinkt aan de teruggedraaide EV-subsidies, maar volgens Nedeljkovic moeten beleidsmakers zich niet blind daarop staren. "Er zijn andere manieren om elektrische auto’s aantrekkelijker te maken: zoals exclusieve toegang tot stadscentra, gratis parkeren of een speciale rijstrook op de snelweg", zo vertelt hij in gesprek met Merkur. Dat laatste illustreert hij: "Als je tijdens de file voortdurend ingehaald zou worden door elektrische auto’s, zouden veel mensen zeker overwegen om over te stappen."
Wat denk jij, is het een goed idee om EV-rijders anders te behandelen om meer mensen over te halen om elektrisch te rijden? Laat het weten in de reacties.