BMW, Mercedes of Audi: dit Duitse premiummerk verkoopt de meeste EV's
De grootste 'overall' is ook de grootste in EV's
BMW, Mercedes en Audi presenteerden onlangs hun jaarcijfers. Daarmee is het moment aangebroken om de balans op te maken: welk van de Duitse premiummerken is wereldwijd de grootste? En welk merk verkocht de meeste volledig elektrische auto's? Het antwoord op beide vragen is hetzelfde.
Hoeveel er ook wordt geklaagd over het design van moderne BMW's, het merk uit München is gewoon lekker bezig. Met in totaal 2.554.183 verkochte auto's in 2023 mag BMW zich opnieuw het grootste premiummerk noemen, ook als we ons niet zouden beperken tot de 'Duitse drie'. Een merk als Lexus doet het in Noord-Amerika wel erg goed, maar blijft met in totaal 824.258 registraties wereldwijd fors achter bij BMW, Audi en Mercedes-Benz.
Bij alle cijfers zijn we overigens uitgegaan van de gehele groep, dus inclusief de merken die onder dezelfde 'business unit' of hetzelfde bedrijf vallen. Bij BMW tellen Rolls-Royce en Mini dus mee in het totaal, bij Mercedes Smart en bij Audi ook Bentley en Lamborghini. Laatstgenoemde luxemerken leveren een EV-loos aandeel van 23.672 aan Audi's totaal, dus heel significant is dat niet. BMW profiteert nog het meest van zijn zustermerken, maar verkocht ook op merkniveau veruit de meeste auto's van deze drie. Beperken we ons tot de auto's met het blauw-witte logo op de neus, dan verkocht BMW namelijk alsnog 2.252.793 auto's in 2023.
Voor de zekerheid: het gaat in alle gevallen om personenauto's. De vrachtwagens en bestelbussen van Mercedes, de motorfietsen van BMW en de motoren van Audi-dochter Ducati tellen uiteraard niet mee.
2023 | Totale verkopen | Aantal EV's | Aandeel EV's |
BMW | 2.554.183 | 376.183 | 14,7% |
Mercedes | 2.044.100 | 240.600 | 11,8% |
Audi | 1.942.584 | 178.429 | 9,2% |
Wat valt er nog meer op? Wel, dat BMW ook als het gaat om het absolute én relatieve aantal verkochte EV's ver boven zijn concurrenten uittorent. Met 376.183 verkochte exemplaren is 14,7 procent van de verkochte BMW-vierwielers inmiddels volledig elektrisch, wat in absolute aantallen overigens niet eens zo indrukwekkend is. Niet in vergelijking met Tesla, althans, dat in 2023 1,81 miljoen EV's verkocht.
BMW is van deze drie ook het merk met de meeste elektrische modellen, hoewel dat deels komt door de namenstrategie van het merk. Bij BMW telt een iX2 immers als apart model naast de iX1, terwijl Audi zijn platgeslagen Q4 e-tron simpelweg 'Q4 Sportback' noemt. Zien we die twee als één model, dan heeft Audi vier EV's in huis: de Q4 e-tron, de Q8 e-tron, de E-tron GT en de deze week gepresenteerde Q6 e-tron. Mercedes telt de op gelijke leest geschoeide EQA en EQB ook als twee modellen. De EQE en EQE SUV heten dan weer hetzelfde, maar zien we door hun totaal verschillende vorm toch maar als aparte modellen. Trekken we die lijn voort, dan komt het totaal met de EQS en EQS SUV, maar zonder de bestelauto-achtige EQT en EQV op zes modellen. BMW heeft de i4, i5 (ook als Touring), i7, iX, iX1, iX2 en iX3 in huis, zeven stuks dus.
Ondanks de relatieve EV-overmacht van BMW vindt CEO Oliver Zipse het overigens tijd dat de EU de strenge CO2-normen van volgend jaar nog eens goed tegen het licht gaat houden. EV's aanbieden is één ding, zo zegt hij, maar EV's verkopen iets heel anders.
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?

BMW X1 18iA M-SPORT High Executive TREKH. AFN. | NAVI PROF. | SPORTST. | CLIMA | SHADOWLINE | PRIV. GLASS
- 2022
- 38.582 km

BMW X2 sDrive20i High Executive Edition M Sport - Head up - Parking Assistant - Cruise Control - PDC voor/achter - Achteruitrijcamera - Hifi - Elektrisch verwarmde voorstoelen - Armsteun voor - Elektrische achterklep -
- 2020
- 37.898 km

BMW 5-serie | Individual - Import Zwitserland - Historie
- 2006
- 106.381 km