BMW, Mercedes en Audi geraakt door zwakkere vraag vanuit China
Chinese concurrentie voor Duitse merken
De autoverkopen van Duitse automerken BMW, Mercedes-Benz en Audi zijn vorig jaar gedaald als gevolg van een zwakke vraag uit met name China. Ze hebben aan populariteit ingeboet nu consumenten steeds vaker kiezen voor lokale merken zoals BYD.
De verkopen van de BMW Group, waaronder ook de merken Mini en Rolls-Royce vallen, daalden met 4 procent naar een kleine 2,5 miljoen voertuigen, zo maakte het bedrijf maandag bekend. BMW had daarbij ook veel last van een grote terugroepactie van zo'n 1,5 miljoen auto's. Dit had vooral in China een grote impact op de leveringscijfers.
Bij rivalen zijn de cijfers vergelijkbaar, bleek afgelopen dagen al. Mercedes-Benz heeft vorig jaar eveneens minder personenauto's verkocht, mede door een zwakkere verkoop op de belangrijke Chinese markt. De wereldwijde verkoop van personenauto's, met ook de luxemerken Maybach en AMG, zakte met 3 procent tot bijna 2 miljoen.
Ook het Volkswagen-concern voelt de felle concurrentie van Chinese automerken. Zo meldde Audi dat de leveringen met 12 procent zijn gedaald tot 1,7 miljoen voertuigen. De wereldwijde verkoop van het merk Volkswagen is ruim 1 procent lager uitgekomen op circa 4,8 miljoen auto' s. Porsche, een ander merk uit de Volkswagen Group, meldde op zijn beurt dat de leveringen in China vorig jaar met 28 procent zijn gekelderd. Wereldwijd werden er vorig jaar 310.718 Porsches verkocht, wat neerkomt op een afname van 3 procent.